Per impossible que sembli, els vetos de Madrid arriben a uns nivells increïbles: es veta el nom d’un CAP o la cessió d’un dret de superfície per posar dos exemples reals.
Totes aquelles
institucions que estan presidides pel conseller de Salut, han d’enviar a
Madrid, naturalment en castellà, les ordres del dia de les reunions dels òrgans
de govern per tal que Madrid doni el vist i plau, així com els acords que es
prenguin, que com les ordres del dia, poden ser vetats. És el cas entre
d’altres, del consell de direcció del CatSalut, però afecta també a diferents
fundacions de recerca i a la fundació TIC Salut.
Els responsables
del departament de Salut estan fent tot el que està a les seves mans per
intentar que els efectes de l’aplicació de l’article 155 de la Constitució al
departament de Salut no arribin als ciutadans. L’exemple de les tarifes dels
centres sociosanitaris il·lustra bé com els directius del CatSalut han intentat
evitar efectes nocius sobre el nostre sistema de salut, i sobre els
treballadors del sistema. Com es sabut, quan es va produir la intervenció del
departament de Salut, les tarifes del centres sociosanitaris encara no havien
estat publicades en el DOGC. Quan es va demanar autorització a Madrid per
publicar aquestes tarifes, Madrid va denegar el permís atès que no ho veien clar i no entenien el motiu pel qual s’havien de modificar. Després de molta
insistència per part del CatSalut, finalment l’últim dia hàbil de desembre es
va aconseguir desbloquejar les tarifes i això va permetre que el personal del
sector sociosanitari pogués recuperar l’1% del seu salari.
Tanmateix hi ha
altres qüestions en les que la bona disposició dels responsables del
departament de Salut no les han pogut desencallar, i en aquesta línia Josep
Maria Argimon subdirector del CatSalut, explicava fa pocs dies a diferents mitjans alguns d’aquests temes. En total fins avui l’aplicació del 155 ha
impedit invertir 25 milions d’€ a Catalunya en diferents projectes.
Però més enllà
d’aquests perjudicis, el que voldria ressaltar avui és l’absurditat de la
situació que es produeix en totes les empreses públiques i consorcis del
CatSalut, i en totes aquelles institucions en les quals el conseller de Salut
n’ostenta la presidència. En les EPiC cada vegada que s’ha de celebrar una
reunió dels seus conselles rectors, s’ha d’enviar a Madrid una relació dels
acords adoptats evidentment en castellà, els quals poden ser vetats si així ho
decideixen des del “ministerio”. Quan es tracta d’institucions, en les que la
presidència del seu òrgan de govern recau en el conseller de Salut, llavors a
més dels acords, cal enviar prèviament a la reunió, les ordres del dia amb els
temes a tractar. En aquest últim cas, Madrid pot vetar també els temes inclosos
en l’ordre del dia a més dels acords que s’adoptin. Això afecta a moltes
fundacions de recerca que són presidides pel conseller, però afecta també al
Consell de direcció del CatSalut, màxim òrgan col·legiat de la sanitat
catalana.
A títol d’exemple
voldria comentar alguns exemples de vetos exercits per el “ministerio” en
relació al Consell de Direcció del Servei Català de la Salut:
- El Consell havia de reunir-se al mes de novembre. Fins a tres vegades el “ministerio” els va canviar la data de la reunió, (a la que no assisteix cap representant de Madrid) fins post-posar-la més enllà del 21-D. És evident que l’únic que es perseguia amb aquests canvis de data era retardar la reunió fins després de les eleccions.
- A Sant Pere de Ribes de Ribes hi ha un CAP nou. A petició de l’Ajuntament, el nou CAP havia de dir-se “CAP Josep Bertran i Miret”. Aquest personatge era un farmacèutic i historiador de la segona meitat del segle XIX autor, entre altres, dels llibres “Flora de San Pedro de Ribas” o “Crònica de Ribes”. Certament a Madrid es deurien imaginar que es tractava d’algun líder històric de l’independentisme; sigui com sigui el cert és que han vetat aquest nom per al CAP.
- Per la seva banda l’Ajuntament de Breda havia cedit un terreny a la Generalitat amb l’objectiu que el CatSalut hi construís un CAP. Doncs bé, el “ministerio” també ha vetat aquesta cessió del terreny, i pel moment, mentre estigui vigent el 155, el CAP de Breda està en els espais siderals com preveia l’exministre García Margallo.
La pregunta és,
perquè Madrid actua d’aquesta manera tan contradictòria i arbitrària?. Hi
haurien tres possibles explicacions: La primera que volen fer notar d’una
manera autoritària i humiliant, que el departament de Salut està intervingut; la segona, un
desconeixement absolut del sistema sanitari català; i la tercera estaria
relacionada amb el fet que prendre decisions comporta assumir riscos, i en
aquests moments cap funcionari de Madrid vol córrer cap risc amb referència a
Catalunya; per tant davant de qualsevol situació que no entenen s’imposa la
precaució i la resposta és “no, no vaya a ser que...”. Segurament la realitat
passa per una dosis adequada de cada una d’aquestes tres raons.
Com a conseqüència
de tot plegat, els òrgans de govern dels ens dependents del CatSalut han reduït
al mínim les seves reunions i tracten qüestions que no puguin ser vetades o rebutjades pel “ministerio”.
Les conseqüències de la intervenció del sistema sanitari català les pagarem
tots ben cares...
Lamentablement
aquesta situació recorda massa l’època de la censura franquista. Sembla que
aquells que varen censurar la pel·lícula “Mogambo” convertint un adulteri en un
incest, o la pel·lícula “Casablanca” en la que a RicK (Humphrey Bogart) se li
va canviar la seva participació en la guerra civil espanyola (bàndol republicà),
per haver combatut contra l’annexió d’Àustria per part dels nazis, han
ressuscitat i ara han canviat les pel·lícules per les institucions catalanes.
Haurà ressuscitat també Franco?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada