L’administració sanitària
parteix d’uns plantejaments allunyats de la realitat
La majoria d’hospitals catalans que han posat en funcionament nous edificis hospitalaris en substitució dels antics, han patit greus desequilibris econòmics.
Alguna explicació
lògica hi ha d’haver, però si repassem la realitat dels hospitals de la xarxa
pública catalana, construïts quests darrers 30 anys, ens serà difícil trobar-ne
alguns que no hagin patit problemes de desajustos econòmics.
El nou Hospital d'Igualada |
En concret en el
meu cas puc parlar de dues experiències viscudes de prop. Una la del nou Hospital d’Igualada que quan va ser inaugurat, el CatSalut pretenia que el
pressupost del nou centre fos pràcticament el mateix que tenien els dos
edificis hospitalaris existents fins aquell moment a Igualada. El resultat fou
que el dèficit va passar a formar part del dia a dia d’aquella institució.
L’administració sanitària va començar a demanar-li al gerent (excel·lent
professional per altre banda) plans d’empresa. Se li demanava que “quadrés els
números” sobre el paper, però la realitat era tossuda i el dèficit continuava.
A un Pla d’Empresa el succeïa un altre, però tots ells allunyats de la
realitat, i és que els responsables del CatSalut es creien que el fet de tenir
que netejar, escalfar a l’hivern i refrigerar a l’estiu molts més metres
quadrats, tenir que amortitzar un aparellatge pràcticament tot nou i un edifici
nou, enllumenar molts més espais, etc., tot això es podia diluir en les xifres
d’un Pla d’Empresa que satisfés els desitjos de l’administració encara que fos
del tot irrealitzable. El cert és que la realitat del dia a dia va demostrar
que el dèficit no era culpa del gerent, sinó de la manca de visió empresarial
d’alguns funcionaris del CatSalut. No sé si avui, els pecats originals de
l’Hospital d’Igualada hauran estat definitivament esmenats, però si sé que
varen pivotar durant anys sobre el seu pressupost i per tant sobre el seu
compte de resultats.
Un altre exemple el
tenim amb la Fundació de Gestió de l’Hospital de Sant Pau. Aquesta Fundació es
va crear al començament dels anys 90, amb l’objectiu de separar la gestió de
l’Hospital de la part patrimonial. Es pretenia que d’aquesta manera la gestió
de l’Hospital deixés enrere tots els dèficits històrics, i no es veiés
condicionada per situacions anteriors. Era un “començar de zero”. Doncs bé, la
Fundació de recent creació que havia de gestionar el dia a dia de l’Hospital es va crear amb un fons de maniobra de 10 milions de pessetes, quan només l'import mensual de la nòmina del centre superava ja aquesta quantitat. No cal dir que el
gerent de l’Hospital el primer que va tenir que fer va ser demanar un crèdit
per poder pagar nòmines proveïdors.
Hi ha més exemples,
com l’Hospital de Reus, que ha vist desballestar el seu equilibri pressupostari
pel fet de posar en funcionament un nou centre hospitalari, sense un pressupost
seriós que tingués en compte les noves despeses que es generarien en funció
dels nous espais. Val a dir que en el cas de Reus, si va sumar a més els
efectes de la carrera tecnològica que l’Hospital va emprendre, dotant-se d’uns
equipaments tecnològics que superaven en molt les necessitats de la població
atesa. També el nou Hospital de Mataró va veure com els seus primers pressupostos
no responien a les necessitats del nou centre. Altres hospitals han viscut
també situacions semblants pel fet de no haver disposat des del moment zero
d’un pressupost adequat. Un pressupost que reconegués les despeses reals, però
que adeqüés també els ingressos a aquesta nova realitat de les despeses.
La pregunta és, i
això perquè passa? És que els funcionaris del CatSalut són dolents professionalment
parlant? I la resposta és no; aquest no és el motiu; al CatSalut hi ha excel·lents professionals. Potser sí que a alguns d’ells els aniria bé haver
passat per l’empresa privada, atès que això els aportaria una visió real del
dia a dia de l’activitat empresarial, però en general al CatSalut hi ha molt
bons professionals.
Quin és doncs el
problema? El problema és genètic. Algú va dir algun dia que quan s’inaugurava
un nou centre, “tot havia de continuar sumant cent”. Això volia dir que el CatSalut
no considerava situacions sobrevingudes per una major dimensió i entenia que
aquests efectes havien de ser compensats a través de la “bona gestió”. Per tant,
el que es fa avui al CatSalut quan es decideix construir un nou hospital, és
dotar el capítol d’inversions per fer front a les despeses derivades de la nova
construcció, però ningú dota el capítol de concerts, amb les quantitats que
permetin compensar a través de la compra de serveis l’increment de despeses que
es produirà quan el nou centre entri en funcionament. Mentre algú no se n’adoni
que cal dotar els pressupostos adequadament el problema persistirà i
continuarem veient centres hospitalaris nous amb desequilibris en els seus
comptes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada