El verdader problema que
tenim plantejat no és l’avantprojecte de formes de gestió de l’assistència
sanitària, que pot agradar més o menys, sinó que el seu contingut estigui
referenciat a la denominada “economia social” de la que no sembla que hi hagin
criteris prou clars i ben identificats per saber quines entitats es pot
considerar que hi estan incloses i quines no.
El professor Monzón, un dels “popes” de l’economia social a Espanya, diu que les societats anònimes i les limitades, sota determinats supòsits, es podrien considerar com entitats d’economia social, fet que encara incrementa més els dubtes sobre els requisits necessaris per ser considerat d’economia social.
El temor està en
que mentre el concepte d’economia social no acabi d’aclarir-se i s’hagi consolidat,
no hi hagi prou seguretat jurídica a l’hora d’incloure o excloure entitats de
la concertació.
El temor està en
que mentre el concepte d’economia social no acabi d’aclarir-se i s’hagi consolidat,
no hi hagi prou seguretat jurídica a l’hora d’incloure o excloure entitats de
la concertació.
El passat dia 6
d’abril el Cercle de Salut va celebrar el seu primer debat pròpiament dit, a la seu del Col·legi d’Enginyers Industrials
de Catalunya, al voltant de l’avantprojecte de llei presentat feia pocs dies
pel departament de Salut relatiu a les formes de gestió de l’assistència
sanitària, que en el fons i en la forma sembla que elimina (segons assegura el propi conseller de Salut) a les entitats mercantils amb ànim de lucre de la concertació de serveis de salut. La taula de debat estava integrada per David Elvira director del Servei Català de la Salut, José Luís
Monzón catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de València i expert en
“economia social”, i Ramon Massaguer director general de la Fundació Puigvert.
Moderava el debat el Sr. Francesc José Maria, secretari del Cercle de
Salut.
L’acte va començar
amb un retràs de més de 20 minuts, fet que denota una certa manca de respecte
vers els assistents, i poca sensibilitat per part de l’organització de l’acte,
atès que cap dels intervinents va tenir una sola paraula de disculpa pel
retràs. Va iniciar l’acte el Sr. Jordi Renom, degà de l’Associació d’Enginyers
Industrials de Catalunya que va donar la benvinguda al centenar llarg de
persones que van assistir al debat. Lluís Bohigas, vicepresident del Cercle,
també va intervenir per retre un homenatge a Jordi Guix degà del Col·legi
d’Enginyers, traspassat fa un parell de mesos aproximadament i que fou un dels
socis fundadors del Cercle de Salut.
La primera
intervenció va ser la de David Elvira, que va començar parlant de les crítiques
rebudes sobre l’avantprojecte de llei però va afegir que “hem anat augmentant el consens a mesura que hem anat clarificant els
dubtes legítims que s’havien generat...” Tanmateix val a dir que en la meva
opinió el que era realment interessant no era tant conèixer l’estructura i el
contingut de l’avantprojecte, ni les crítiques que se li poden fer, sinó sobretot entendre com se’ls havia acudit
indexar una llei sobre contractació de serveis públics a un concepte, el
d’economia social, que diguin el que diguin, continua sent una cosa ambigua i
poc clara. Per tant, em centraré molt poc en les explicacions del Sr. David Elvira i deixaré de banda les del Sr. Ramon Massaguer que en les seves intervencions es varen
dedicar l’un a defensar la llei, i l’altre a posar-hi inconvenients.
El que considero realment interessant és tenir clar quines entitats mereixen la denomianció d'economia social i quines no, per que el que no es pot acceptar és que la inclusió o no dins del concepte d'entitat d'economia social sigui una decisió unilateral
de l’administració de Salut. Un procediment seriós i rigorós exigiria obrir un
registre al departament d’Economia en el que s’incloguessin totes les entitats que
compleixen els requisits per ser considerades d’economia social. El camí seguit
pel departament de Salut per reconèixer a les EBA com entitats d’economia
social sembla més propi de l’amiguisme sectari que no pas de la racionalitat i del
sentit comú. No és el departament de Salut qui ha de decidir que una entitat
mereix, el “distintiu” d’entitat d’economia social. I això sigui dit sense voler posar en qüestió que les EBA puguin entrar en aquesta consideració.
En tot
cas, i abans d'entrar en la qüestió de l'economia social, esmentar l’èmfasi que David Elvira va posar en intentar convèncer als
assistents sobre el fet que per tenir una visió complerta de la contractació de
serveis sanitaris a Catalunya, no es pot considerar només aquest avantprojecte,
sinó que cal a més analitzar les disposicions que sobre la matèria incorpora un
altre projecte de llei de contractes que s’està elaborant en el Parlament de Catalunya.
L’arquitectura legislativa que es proposa cobreix segons David Elvira a tots els
proveïdors possibles, i complementa el que preveu l’article5 de la LOSC.
Un altre punt que
el Sr. Elvira va voler destacar i que crec que val la pena reproduir era la
referència que va fer a mutualitats i ordres religioses, assegurant que entren
perfectament dins de l’acció concertada, és a dir que seran considerades
entitats d’economia social, tot i que sobretot en les mútues, això de la
democratització en la presa de decisions sigui més que discutible. David Elvira
va assegurar que tampoc s’exclou del sistema a les entitats privades mercantils
atès que aquests podran accedir-hi a través de la contractació (no concertació)
pública d’acord a la segona llei que s’està tramitant en el Parlament de
Catalunya. També va afegir en aquest sentit que “en aquella part del territori
on només hi hagi una sola entitat, aquesta serà contractada encara que tingui
ànim de lucre”. Per tant en opinió del Sr. Elvira en cap cas s’està posant en
perill el model sanitari català, si es tenen en compte els dos avantprojectes
de llei que estan en diferents fases de
tramitació.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada