El Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC) dona a conèixer els primers resultats del projecte OPINA
El treball ha comptat amb la participació de gairebé 30.000 professionals sanitaris de tot Catalunya
Manel Farré president del CSC |
Aquesta setmana s’han presentat, al recinte Modernista de Sant Pau, els
resultats del projecte OPINA encarregat pel Consorci de Salut i Social de Catalunya en el que es recull la visió de
30.000 professionals als que es va fer arribar una enquesta amb l’objectiu que
aquests expressessin la seva opinió al voltant de diferents qüestions
relacionades amb el seu nivell de compromís i com veuen la situació laboral en
els seus respectius entorns de treball.
L’acte va ser conduït pel periodista Xavier Graset i la inauguració va anar
a càrrec de Manel Farré, president del CSC, que en el seu parlament va
ressaltar que amb una crisi tan dura com la que hem patit, el manteniment de la
qualitat assistencial s’ha fonamentat en l’entrega dels professionals que
sempre han posat les necessitats dels pacients per davant de qualsevol altre
consideració. Per això ara cal tenir present als professionals i atendre
les seves necessitats, i per això en certa mesura va néixer el projecte OPINA, que es va iniciar a l’any 2010 i que per tant s’ha desenvolupat en un període en el que la conselleria de Salut ha estat ocupada per tres consellers diferents: Marina
Geli, Boi Ruiz, i el conseller actual Antoni Comin.
Tenint en compte el gran nombre d’enquestes que s’han enviat (40.000), i
que han participat més de 20 institucions en el projecte, és pot afirmar que
les conclusions són del tot vàlides i per tant es pot tenir una idea prou real de l’estat d’ànim general
dels professionals del sector sanitari català. De l’anàlisi de tot plegat,
Manel Farré diu que “tenim davant un risc de ruptura greu, i per fer-hi front
cal afrontar dos reptes importants:
Millorar el finançament, aportant més recursos al sistema i
Reforçar la voluntat per aconseguir el consens polític que sempre havíem
tingut, allunyat del debat ideològic i apriorístic.
Cal doncs posar en valor la tasca dels nostres professionals. Tenim un
sistema sanitari públic que és referent en societats fins i tot més avançades
que la nostra i això s’ha de preservar”.
Val a dir que els treballs del projecte OPINA s’han dut a terme en dues
fases. Una primera que s’inicia a l’any 2010, i que com a conseqüència de la crisi econòmica
s’interromp en els moments més punyents de la mateixa, i una segona fase en la
que al 2014 es reprenen els treballs. Aquest fet aporta a l’estudi un valor
afegit no previst al inici i és el poder constatar de quina manera la crisi ha
incidit en l’estat d’ànim dels professionals. També s’ha de remarcar que en la
mostra no hi cap hospital de l’ICS, fet que segurament hauria pogut canviar
alguna de les conclusions que s’explicaran més endavant
Taula de conversa al voltant del compromís |
L’encarregat de desgranar els resultats del projecte OPINA va ser el Sr.
Jordi Garriga soci director general de l’empresa e-motiva que és qui ha
desenvolupat els treballs de l’estudi. Més endavant explicaré alguns d’aquests
resultats que en qualsevol cas són resultats que ens han de fer reflexionar, i
més si es té en compte que més enllà dels valors mitjans, en algunes qüestions
concretes les diferències entre centres són molt importants.
Després de donar a conèixer els resultats, hi va haver una taula rodona que
va tractar el concepte del “compromís”. Des del meu punt de vista una de les
aportacions més interessants d’aquesta taula, que va comptar amb l’acceptació
de tots els seus membres, va ser “per millorar la situació que es deriva dels
resultats de les enquestes cal un marc legal, polític i social que t’ho permeti
fer”. En la meva opinió cal ressaltar la participació en aquesta taula de la
Sra. Eva Salvà, directora general de l’Agrupació Escolar Catalana, així com les
intervencions del Sr. Garcia Navarro, director general del CSC.
L’acte va acabar amb la intervenció de Rafael Lledó, director general de la
Fundació Hospital Asil de Granollers, i secretari general de la patronal CAPSS
del CSC, que es va referir als resultats de l’enquesta OPINA com a una eina que
permeti determinar actuacions de
millora, i es va comprometre a que el Consorci continuï treballant en millorar la
gestió de les persones en l’àmbit sanitari i social. Finalment, Neus Rams
directora general d’Ordenació Professional i Regulació Sanitària va cloure
l’acte.
Rafael Lledó, secretari general de la patronal CAPSS del Consorci de Salut i Social de Catalunya |
Anticipant el contingut de la propera entrada al blog, i a títol merament enunciatiu,
veiem algunes de les conclusions i comentaris que es deriven de l’enquesta:
“Els professionals no estan tan malament com alguns diuen, ni tan bé com
d’altres voldrien”
“L’aspecte pitjor considerat pels professionals: la seva retribució”
“Després de la crisi, la pressió assistencial ha pujat d’una manera molt
significativa”
“La gent treballem per diners; amb diners podem comprar el temps de les
persones, però la seva voluntat, el seu compromís, només el tindrem si ens el
mereixem”
“Tot el que podem deduir de l’enquesta per intentar millorar situacions
indesitjables, no funcionarà si no es
dediquen esforços reals a refer la confiança entre els uns i els altres”
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada