Afecta també a les entitats privades, sempre que la seva facturació amb
el CatSalut superi el 25% de la facturació total de l’entitat
Tenen la consideració de càrrecs directius tots els membres del Comitè Directiu
Fa encara no mig anys, es va produir una petició al CatSalut d’un
sindicat sobre les retribucions de l’equip directiu d’una fundació sanitària
privada barcelonina integrada en el SISCAT. En la petició, el sindicat reclamava ser informat de les retribucions del director general, director
assistencial, directora de gestió social i corporativa, directora econòmica i
de gestió, director de docència, innovació, recerca i qualitat, directora
d’infermeria i director mcdic.
En una primera instància el CatSalut va desestimar aquesta petició,
al·legant que només es podia facilitar informació de la retribució del màxim
responsable de la institució afectada atès que aquesta no tenia naturalesa
pública. El reclamant es dirigeix en segona instància a la GAIP (Comissió de
Garantia del Dret d’Accés a la Informació Púbica) i també al CatSalut que
denega altre cop la informació sol·licitada adduint ara el principi de
confidencialitat de les dades de caràcter personal, que només podrien ser
cedides per una disposició legal o amb el consentiment de les persones
afectades, les qual s’haurien negat a que la informació sobre els seus salaris
fos feta pública. El CatSalut també argumenta sobre qui té la consideració de
“càrrec directiu” en les entitats privades amb una estructura organitzativa
diferent al de l’administració pública, i ho limita al màxim responsable. Fins
aquí el conflicte.
És en aquest punt quan intervé la GAIP, per resoldre la reclamació efectuada pel sol·licitant de les dades, demanant informes als directius
afectats, a l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT), i al CatSalut.
Entre els informes rebuts destaca el de l’APDCAT que afirma que “la normativa de protecció de dades no
impedeix lliurar informació sobre les retribucions íntegres associades als
càrrecs directius...” La GAIP també constata que l’Hospital afectat per la
reclamació obté més del 90% dels seus recursos de la prestació de serveis
públics de salut.
En el seu escrit de raonaments la GAIP estableix també que “no és inversemblant pensar que als efectes
de l’aplicació de la legislació de transparència, es poden considerar
substancialment equivalents els alts càrrecs, en l’àmbit de les administracions
públiques, el personal directiu en l’àmbit de les entitats del sector públic i
els càrrecs directius en l’àmbit de les entitats privades”
Finalment després de totes les consideracions jurídiques pertinents la GAIP acaba estimant la reclamació del representant sindical demandant,
establint que el CatSalut li lliuri la informació relativa a les retribucions
percebudes per tots els directius abans esmentats.
A dia d’avui aquest enrenou afecta a 117 institucions dels SISCAT que
ja han rebut les sol·licituds de petició
d’informació. Les institucions afectades han de tenir present les
consideraciones següents:
1.- La normativa de protecció de dades no impedeix lliurar informació
sobre les retribucions íntegres associades als càrrecs directius o llocs de
treball amb una especial responsabilitat dins de l’organització, d’un ens
privat integrat al SISCAT com a prestador de serveis sanitaris assistencials .
2.- Si el volum de negoci vinculat a activitats públiques és superior
al 25% les entitats privades estan obligades a informar al CatSalut de les
retribucions percebudes pels càrrecs directius
3.- Tenen la consideració de càrrecs directius el membres del Comitè
Directiu.
4.- N’hi ha prou amb donar informació de la quantitat anual global
bruta percebuda
5.- Quan una institució privada rebi aquesta mena de peticions el
gerent/director general hauria de comunicar per escrit als membres del comitè
de direcció que s’ha rebut la sol·licitud d’informació de la retribució global
d’aquell càrrec (adjuntant còpia de la sol·licitud rebuda), i que disposa de 10
dies per si vol formular alguna al·legació, tot i que la GAIP, que té la
competència legal de configurar la doctrina sobre els límits del dret d’accés a
la informació pública, ja ha establert
el criteri.
6.-Quan la petició d’informació afecti a entitats de titularitat
pública, aquestes estan obligades a donar-la i no poden presentar recurs. Només
poden recórrer les persones afectades a títol individual. Les institucions
privades poden presentar recursos contenciosos administratius, igual que els
seus directius afectats per la petició, però cal ser conscient que encara que
es demani la suspensió cautelar de la tramesa d’informació mentre no es
resolgui el contenciós, el més probable és que el jutge la denegui per manca de
motivacions suficientment contundents. Per tant aquells que afirmen que la
informació quedarà retinguda en el CatSalut mentre el contenciós no es
resolgui, poden trobar-se amb que les coses no siguin exactament així, i que la
informació es doni al sol·licitant encara que el contenciós administratiu no
estigui resolt.
Nota: agrair al Gabinet Jurídic de Francesc José Maria la informació
facilitada per elaborar aquesta informació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada