Alguns nomenaments posen en evidència la falta de consideració de l’autoritat sanitària vers la responsabilitat de la gestió i la importància de l’experiència a l’hora de seleccionar als màxims responsables d’organitzacions amb pressupostos molt elevats.
Hi ha qui confon triar el gerent d’una organització sanitària, amb nomenar un capatàs per al seu “cortijo”.
Va ser a l'any 1982 quan
a Catalunya van aparèixer els gerents en les institucions sanitàries de
titularitat publica. Aquesta figura important en els centres sanitaris, ja
havia arrelat anys abans en les institucions sanitàries de titularitat privada
que com en tants altres temes havien anat pel davant, incorporant una figura
directiva que l'empresa en general feia molts anys tenia instaurada. De fet, el
gerent apareix en les organitzacions a partir del moment en que les empreses familiars es professionalitzen i la figura totpoderosa de "l'amo"
dona pas a l'aparició dels gerents professionals, que son persones de la
confiança de l'amo, però que tenen una formació, una experiència i unes
característiques que els fan idonis per agafar les regnes de les empreses
trencant amb la situació habitual dels fills que succeeixen als pares, i que
després de tres generacions acabaven amb la viabilitat del negoci.
Aquella situació de
l'any 1982, va representar a Catalunya un trencament respecte als mètodes de
gestió dels hospitals públics catalans acostumats a les decisions d'un director
sense cap formació ni experiència en el mon empresarial. Persones que assumien
la responsabilitat de dirigir organitzacions que en molts cassos eren l'empresa
mes gran del territori on estaven implantades, sense cap mena de capacitació
per assumir aquestes responsabilitats. L’aparició dels gerents professionals a
la sanitat va comportar la creació dels comitès de direcció, es van
professionalitzar les diverses direccions, i entre moltes altres aportacions es
van començar a potenciar les direccions de recursos humans i serveis generals,
es va començar a comptar l’activitat que es feia i relacionar-la amb el cost
per assumir-la, i sobretot es va
començar a entendre que el pressupost era una eina de gestió i no una cotilla
administrativa, per posar alguns exemples.
Mica en mica
els gerents varen adquirir carta de naturalesa i van passar a formar part del
propi sistema, fins el punt que avui la sanitat esta integrada per quatre
estaments ben diferenciats: els polítics i les administracions publiques, els
malalts les seves associacions i els diferents moviments socials al voltant de
la sanitat, els professionals de la salut i els gerents. Succeeix però, que
mica en mica l'accés a les gerències s'ha anat desvirtuant: el clientelisme polític, l'amiguisme, determinats interessos espuris, i d'altres factors han
anat introduint a la funció gerencial a professionals poc qualificats, quan no
sense credencials suficients per assumir determinades responsabilitats.
Avui en dia
és normal que un alcalde vulgui influir en el nomenament del gerent de
l’hospital del seu poble, malgrat que el seu candidat no sigui la persona més
ben preparada per assumir la responsabilitat, sinó algú de la seva confiança
per tal que al cap i a la fi, l’alcalde pugui fer i desfer d’una manera
indirecta en temes com la contractació de personal i d’altres. Afortunadament
hi ha alcaldes que no actuen així, però aquesta visió de cacic hi ha llocs en
els que encara és força vigent. El
problema més greu es planteja quan aquesta visió del gerent com una eina per
exercir el “poder a distància” es participada també per les altes instàncies de
l’administració, que en lloc d’atendre a criteris professionals per l’elecció
dels màxims responsables de les institucions sanitàries es basen en criteris
d’afinitat política, o d’amiguisme, o cedeixen a determinades pressions de grup
de poder a l’hora de situar a determinades persones al front de les institucions. Fins i tot algunes patums sanitàries poden influir en el
nomenament de gerents, com recentment s’ha posat de manifest a Bellvitge.
En
contraposició a aquesta manera d’actuar hi ha l’exemple de les empreses
sanitàries privades que a l’hora d’escollir al millor professional per exercir
la funció gerencial, s’adrecen a empreses de selecció o fins i tot a “head
hunters” per intentar fer una tria tant professionalitzada com sigui possible,
per assegurar que l’elecció produirà els efectes desitjats. Mentre uns posen en
valor la funció gerencial, les
administracions públiques la releguen a la condició de subordinada als
interessos personals i polítics.
El pitjor de
tot és que el resultat d’actuar sense aplicar criteris professionals en la
selecció d’un gerent acaba sent dolent per l’hospital del que es tracti i pel
propi polític que ha fet “la tria” doncs amb el temps els resultats acaben
parlant per ells mateixos. El curiós és
que tot i així no n’aprendrem mai: avui en dia, perquè et nomenin gerent d’una
organització de titularitat pública important, la carta de presentació més
valorada és la de la mediocritat. Com més mediocre, com més obedient es mostri,
com menys personalitat tingui un candidat, més possibilitats té de ser vist com
una persona que acatarà les instruccions “polítiques” que se li donin, sense ni
tan sols plantejar alternatives si veu que aquell camí porta al desastre.
Són les
perverses conseqüències d’aplicar les teories del clientelisme polític i
l’amiguisme en la selecció de gerents, deixant de banda la professionalitat,
l’experiència, la visió estratègica, la capacitat per dirigir equips amb un alt
nivell de coneixements, etc. I així ens va. Som un país capaç de posar organitzacions i empreses
de les més grans del país, en mans de persones que no donen la talla per
assumir aquestes responsabilitats. Això sí: seran perfectes capatassos per
dur a terme allò que “l’amo“ decideixi. I
mentre tant, l’organització que els ha de patir, veu com altres entitats
habitualment de titularitat privada van pel davant i les distàncies són cada
vegada més insalvables per una absència total de visió estratègica.
Aquesta
manera d’actuar és auguri de que la funció gerencial en les institucions de
titularitat pública és un concepte menystingut i en clar procés d’extinció.
En això coincidim: Canvis a la Direcció de l’ICS: sant tornem-hi
ResponEliminahttp://loscuentosdevazquez.blogspot.com/2016/03/canvis-la-direccio-de-lics-sant-tornem.html
Entenc el que dius respecte a la politització dels càrrecs públics, i coincideixo amb la teva aproximació a aquesta problemàtica. Tanmateix el meu escrit va en un altre direcció, i pretén evidenciar l'escassa vàlua professional de les persones que avui assoleixen determinades responsabilitats públiques, fet que no deixa de ser una perversitat pels ciutadans que necessitariem que les empreses públiques fóssin gestionades pels millors porfessionals i no pel primer que passa.
Elimina