Francesc José María deixa la presidència de la Societat Catalana de Mediació en Salut i és nomenat president d’honor.
La mediació és un procediment extrajudicial que permet la resolució de conflictes d’una manera àgil i econòmica per les parts en conflicte
La Societat Catalana de Mediació en Salut és
una associació sense afany de lucre que es dedica a la mediació i gestió de
conflictes i a la formació i sensibilització sobre resolució, per mètodes extrajudicials alternatius, dels conflictes i
litigis que poden sorgir entre els
diferents agents que composen el sistema de salut, tant públic com privat.
L’assemblea de l’SCMS celebrada avui dia 3 de
març a la seu del Col·legi de Psicòlegs de Catalunya, ha renovat totalment els
càrrecs de la seva Junta Directiva que finalitzaven el seu mandat de quatre
anys. És doncs un bon moment per fer balanç d’aquests quatre anys entrevistant al fins ara president de l’associació Francesc José Maria (FJM) que ha estat
nomenat president d’honor en reconeixement a la seva implicació i lideratge en
la creació i el desenvolupament de l’entitat.
Perquè
neix la Societat Catalana de Mediació en Salut?.
FJM: Bàsicament
neix per cobrir unes necessitats detectades
pels experts que van elaborar el Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya.
Aquests experts van constatar la poquíssima implantació de la mediació en l’àmbit
de la salut i una gran necessitat de realitzar accions de formació i
sensibilització, i que per això calia crear estructures que acompanyessin la
implantació de la mediació i la gestió extrajudicial de conflictes als centres.
Quin
és el balanç que fa dels quatre anys del seu mandat al front de l’SCMS?.
FJM: El balanç no
pot ser més que positiu; fa quatre anys (desprès de dos anys de treball en els que ens vam dedicar a
dissenyar el projecte i a aconseguir els primers adeptes) set organitzacions
representatives dels professionals sanitaris, els usuaris de la sanitat i les
entitats prestadores de serveis de salut vàrem constituir l’associació i ara ja
en som 26 les entitats sòcies, havent crescut en totes direccions. Durant
aquests quatre anys hem consolidat un excel·lent equip de professionals de la
mediació i formadors, i ens hem donat a conèixer en el món sanitari, en el món
acadèmic i entre les administracions públiques. I també hem aconseguit el
reconeixement de l’AQuAS com experiència innovadora. Puc afirmar que avui no es
pot parlar a Catalunya de la gestió de conflictes en el sector de la salut
sense tenir en compte a la nostra associació.
Hi
ha un tema que sorprèn: hi ha bastants col·legis professionals associats però
no hi ha cap col·legi de metges, per quina raó no hi són?.
FJM: El COMB va participar inicialment
en el grup promotor que va estar dissenyant el projecte i preparant els estatuts de la nostra associació però quan
vam donar el pas al front per constituir-la, ells en van fer un al costat.
Durant aquests quatre anys hem estat en converses per, si més no, arribar a
acords de col·laboració com ho hem fet amb l’Acadèmica de Ciències Mèdiques i
de la Salut de Catalunya i Balears i altres entitats. Crec que hi ha un conjunt
de causes que podrien explicar la no participació dels col·legis de metges en
el nostre projecte que van des de la consideració que podem estar envaint un
cap que consideren propi de la seva Comissió Deontològica com és el de la
resolució dels conflictes sorgits entre els professionals de la medicina, així
como una certa desconfiança cap a un projecte
que no ha estat liderat pel col·lectiu mèdic des del primer moment.
Quines
han estat les activitats de l’SCMS en aquests quatre anys d’existència?.- FJM: Una molt important ha estat la de
donar visibilitat a l’associació en el
sector de la salut que hem realitzat amb bastant èxit, mitjançant els contactes
amb organitzacions com el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya amb qui
vam organitzar una jornada que va tenir molt èxit, la signatura de convenis de
col·laboració amb SEAUS i l’Acadèmia de Ciències Mèdiques, entitats amb les que
també hem organitzat jornades de sensibilització i difusió que han tingut una
molt bona acceptació i un alt nivell de participació, la última de les quals conjuntament amb la
Fundació Avedis Donabedian sobre Mediació i Seguretat del Pacient;
l’organització de cursos de formació; la participació en congressos i en diferents màsters i postgraus universitaris,
i sobre tot mitjançant la prestació de serveis de mediació i gestió de
conflictes.
Quins
són els reptes que té la mediació actualment en el nostre sistema de salut?.- FJM: Crec que el repte més important
és la difusió de la gestió alternativa de conflictes entre els ciutadans on
queda un gran recorregut per fer, la mediació és desconeguda i encara ho és
més l’instrument. De fet durant aquests
quatre anys la pràctica totalitat de la
nostra actuació mediadora l’hem desenvolupat per solucionar conflictes relacionals entre professionals sanitaris en el si de les organitzacions. I el segon gran
repte és el convenciment a les companyies asseguradores que cobreixen la responsabilitat civil dels
professionals de la salut de que han d’incorporar la mediació en els seus
protocols d’actuació davant els sinistres derivats dels errors mèdics o de les
males pràctiques.
FJM: És difícil fer-ho en una sola
frase, però podríem dir que la nostra missió és la de restablir les relacions i
restituir la confiança perduda entre les parts en conflicte tot facilitant la
comunicació per a que puguin gestionar elles mateixes una solució en la que no hi
hagi guanyadors ni perdedors.
Finalment,
si l’SCMS és un projecte d’èxit perquè deixa ara la seva presidència? FJM: En primer lloc perquè ja són sis els anys que porto al capdavant del
projecte com representant del Consorci de Salut i Social de Catalunya, dos de
coordinador del grup promotor i quatre de president de l’associació, i no em
sembla bé perpetuar-me en el càrrec. En segon lloc perquè tots aquests anys han
requerit d’esforç i molt temps de dedicació altruista que dono per molt ben
emprats però considero que ja ha arribat el moment del meu relleu i de que
sorgeixin nous lideratges. I en tercer lloc perquè la meva activitat professional
com assessor jurídic d’algunes entitats proveïdores podria fer que algun dels
usuaris dels serveis de mediació que presta l’associació es pogués plantejar que, per aquesta raó, no existeix
garantia de neutralitat i imparcialitat en l’actuació dels mediadors i és
millor no donar peu a aquest plantejament, ni que sigui teòric, de conflicte
d’interessos, per allò de que la dona del César…
Gràcies Sr. Francesc José Maria pel temps que
ens ha dedicat i per les seves explicacions, i tant de bo que els objectius que
l’Associació té plantejats siguin realitat, i tot plegat contribueixi a fer més
àgil la resolució del conflictes en el nostre país, obrint aquesta via
extrajudicial que només per això ja és garantia d’un procés ràpid en el temps,
i per tant un estalvi econòmic per les parts en conflicte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada