El conveni inclou que els sindicats signants, puguin tenir fins a quatre alliberats per sindicat
Pros i contres d’una signatura forçada amb calçador
Una vegada signada l’acta amb les propostes del mediador, calia que les
parts signants del conveni sociosanitari redactessin el text definitiu (lalletra petita) del conveni. En principi es tractava d’adaptar l’antic text del
conveni, a les disposicions dictades pel mediador, actualitzant tots aquells
temes continguts en l’antic text que en el decurs d’aquests 6 anys hagin
estat modificats per les lleis. En
teoria, un exercici que hauria d’haver estat fàcil.
La primera pregunta que em faig, quan es parla d’actualitzar l’antic
text del conveni, és a quin conveni es refereix: al VII de la XHUP? Al conveni
pont del sector sociosanitari?. La pregunta pot semblar menor, però no ho és. I
no ho és per que el conveni pont (CP) en cap cas recull l’existència dels
alliberats sindicals, mentre que l’antic conveni de la XHUP si que ho recollia
en el seu redactat. Per tant, quin és el conveni que calia actualitzar?
Els negociadors han decidit que el conveni que volien actualitzar era el de la XHUP, quan sembla lògic que el que tocava actualitzar seria en tot cas
el que afectava a aquest sector sociosanitari que no era altre que el dit
conveni pont. En definitiva, després
“d’hàbils negociacions” els negociadors de la patronal han decidit
“encasquetar” al sector sociosanitari 4 alliberats per sindicat signant del
conveni; el mateix nombre d’alliberats per sindicat que quan el conveni
afectava a tota la XHUP (69 Hospitals i tota la primària concertada).
Sincerament, un despropòsit. Cal felicitar als sindicats pel seu encert en el
procés negociador lamentant que els negociadors de la patronal hagin pensat més
en els hospitals d’aguts del SISCAT que no pas en els centres sociosanitaris en
nom dels quals estaven negociant el conveni
Per entendre millor el que vull dir, cal recordar que pràcticament
l’endemà de que fos acceptada per les parts la proposta del mediador, el
CatSalut amb tota la nocturnitat que això implica, va anunciar que retallava
les tarifes 2013 un 4,6%. No contents amb això, uns dies més tard, les entitats del sector sociosanitari van saber
que el CatSalut aplicava una RAT al més pur est-il "emboscada", i va afegir un altre 1% de retallada al sociosanitari i a
salut mental. Total, un 5,6% menys, el dia després de signar un acord amb els
sindicats que ni tan sols cobria les retallades efectuades amb anys anteriors,
i que només permetia la recuperació d’un 5%.
Una autèntica presa de pel a les empreses del sector.
Amb aquests condicions tan precàries per l’equilibri econòmic dels
centres sociosanitaris, ara hi afegim a canvi de res, 4 alliberats per sindicat,
en un sector com el sociosanitari que té uns 30 o 40 centres a tot estirar.
Això si, aquests alliberats ho seran amb al condició que el CatSalut pagui els
seus costos, però aquesta afegitó també hi era en l’antic conveni de la XHUP i
ningú (començant pel propi CatSalut) n’hi va fer el més mínim cas.
El problema no són els 4 alliberats; el problema és el concepte. Quan a
l’any 2007 es va signar aquell VII conveni de la XHUP, el nivell d’atur a
Catalunya era insignificant en relació a l’actual. Avui, més de 600.000 parats
a Catalunya han de contemplar com alguns privilegiats amb carnet de
sindicalista accedeixen a cobrar sense aportar cap valor afegit a la
productivitat de les empreses. Aquest fet no és propi ni d’un país modern, ni
d’un país eficient, ni d’un país just. Aquest fet és propi d’un país lligat a
les subvencions, a les injustícies i als
amiguismes. Quin procés transparent s’ha establert per adquirir la
condició d’alliberat? Qui explicarà als parats catalans que uns privilegiats
cobren pel senzill fet de pertànyer a un sindicat?
Dit això cal reconèixer que el nou conveni aporta també alguns aspectes
positius, com és el fet que a partir de la data d’entrada en vigor les guàrdies
mèdiques passen a estar regulades pel que estableix l’Estatut Marc, fet que
comporta que la inspecció del treball ja no les pugui considerar hores extres.
Un altre aspecte que cal ressaltar és el fet que el SISCAT disposa d’unpunt de partida per tornar a regular les relacions laborals a tot el sector
concertat (hospitals d’aguts, centres d’atenció primària, dispositius de salut
mental, que avui no tenen un conveni amb el que regir-se.
Cal destacar també que la retribució variable per objectius (DPO) ha
quedat condicionada pels anys 2013 i 2014 al fet que l’empresa assoleixi
l’equilibri pressupostari i finances, i que la quantitat que s’hagi d’abonar
per aquest concepte en cap cas podrà comprometre l’equilibri esmentat.
També s’ha de destacar que és el primer conveni en la història de la
sanitat catalana que aconsegueix reduir el cost de l’hora real treballada
gràcies a una disminució salarial del 5%, i un increment de jornada, i això
gràcies al canvi de xip dels sindicats que han entès molt clarament la situació
de l’economia del nostre país. Mereixen per aquest fet el reconeixement del
sector.
I poca cosa més a destacar. Sembla clar doncs, que els negociadors de
la patronal han pensat molt més en afavorir les necessitats dels hospitals
d’aguts, que en defensar els interessos dels centres sociosanitaris, en nom
dels quals estaven negociant el conveni…
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada