Del gerent "alcalde" al gerent administrador, passant pel gerent eficient
La gestió és un element clau que hauria de garantir l'assoliment dels objectius qualitatius i quantatius a un cost predeterminat.
A mesura que la societat va evolucionant, van canviant
també les formes en que s’organitzen les empreses per poder adaptar-se millor a
la realitat canviant que les envolta. I els hospitals (i centres sanitaris en
general), no són una excepció a aquests plantejaments.
El Dr. Xavier Corbella, un gran gerent que decepcionat, avui està fent de metge |
Als començaments dels anys 80, a
Catalunya va aparèixer una persona, Elvira Guilera que ja no és entre
nosaltres, que al rebre les transferències de sanitat va percebre que amb
aquella estructura directiva dels hospitals catalans no s’anava massa lluny.
Elvira Guilera (dona d'una forta personalitat) va tenir l’habilitat de convèncer al llavors conseller de
Sanitat, el professor Josep Laporte, en el sentit que tal com ja havia succeït
en alguns hospitals catalans (Sant Pau, Fundació Puigvert, Mútua de Terrassa,
Hospital de Granollers i d’altres) calia dotar els centres d’una estructura
gerencial, i per això va proposar, i el govern català li va acceptar,
incorporar al sistema sanitari català un equip de gerents professionals, provinents
de sectors diferents del sector salut, amb l’objectiu d’injectar saba nova als
centres, dotar-los d’una gestió professional, i sobre tot aportar al sistema
criteris d’eficiència. La incorporació d’aquests professionals no es va fer “a
dit” com alguns han insinuat, sinó que el procés va ser encarregat a una
empresa molt prestigiosa en aquelles èpoques de selecció de personal: l’empresa
ICSA.
Joan Grau, enginyer industrial ha estat un dels millors gerents de l'Hospital Clínic |
Aquesta experiència també va tenir connotacions negatives: els col·lectius mèdics ho van viure com una mena de pèrdua d’influència en la presa de decisions (que mai abans l’havien tingut), i van començar les acusacions (que encara són utilitzades avui en dia) “d’economicisme”, de manca de criteri assistencial atès que els hospitals no són una “fàbrica de cargols”, i de nul·la participació dels professionals mèdics en el procés de presa de decisions de l’Hospital, tot i que els directors mèdics sempre han estat en els comitès de direcció. De tots aquests inconvenients, probablement aquest últim és el que té més consistència. Però la té en aquelles èpoques, la té avui, i em temo que la tindrà força temps per que fins ara no hem estat capaços entre tots, de saber canalitzar adequadament les inquietuds i la participació dels professionals mèdics i d’infermeria en la gestió dels centres sanitaris.
En aquesta segona fase, en la que curiosament hi havia una proporció molt
elevada d’enginyers industrials, segurament deguda a la seva formació molt més
transversal que qualsevol altre professió, més a l’estil del “polytechnicien” francés, s’ha anat produint un procés
natural de substitució. D’aquells professionals de la gestió avui ja no en
queda cap en actiu i han estat substituïts en la seva immensa majoria per
metges, alguns dels quals han adquirit la formació necessària per assumir aquestes
responsabilitats però que malauradament no es pot dir de tots aquells que avui
en dia estan exercint aquestes funcions.
Tot plegat em porta a entreveure en un futur immediat una tercera etapa, en
la que el gerent acabarà sent molt més un “aconseguidor” que no pas un element
que participi d’una manera important en el procés de presa de decisions. El
gerent esdevindrà molt probablement un agent de suport que tindrà per funció materialitzar
les propostes d’un equip mèdic que intentarà canalitzar les inquietuds de
participació dels professionals mèdics dels centres sanitaris. La veritat és
que se’m fa una mica difícil entreveure
com un sistema estructurat així podrà tenir èxit, però certament sembla que
anem en aquesta direcció. Quan l’economia recuperi uns nivells de solvència que
ara no té, molt probablement les gerències seran com els antics directors
administratius, fins que algú es queixi altre cop dels costos creixents dels
hospitals i es comenci a entendre que un hospital no és un pou sense fons al que
s’hi van abocant recursos, sense que ningú avaluï l’eficiència d’aquests
recursos esmerçats. I és molt evident, que els avaluadors no poden ser,
precisament aquells que prenen les decisions... ni ahir, ni avui, ni demà. Malauradament aquella coneguda frase que deia que "la Salut no té preu…però té un cost" tornarà a ser d'actualitat.
Francesc Moreu, enginyer industrial, i ex gerent entre d'altres de l'Hospital de Sant Pau i de l'Hospital de Bellvitge |
Afortunadament, com deia al començament, amb el temps les situacions
canvien; per tant en una etapa posterior les coses tornaran a evolucionar per
situar-se en el punt que més convingui a les exigències de la societat
d’aquella època... Tant de bo, de tot
plegat en resulti una Sanitat cada vegada millor, i sobretot més eficient. Que cada euro invertit en Salut, es converteixi en un euro de
millor salut pels ciutadans. Aquest és l’objectiu.
www.rbaestudisiprojectes.cat
www.rbaestudisiprojectes.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada