Escrit
per:
Dr.
Toni Iruela (@airuelal)
EBA
Vallcarca SLP.
Caldria en properes edicions d'aquests informes afegir altres indicadors significatius
Tanmateix representen un exercici de transparència que caldria anar millorant
El passat 27 de novembre en
una jornada organitzada per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de
Catalunya (AQuAS) del Departament de Salut es van presentar davant uns 600
professionals el segon informe de la CdR (Central de Resultats) de l’APS
(Atenció Primària de Salut) de Catalunya i el primer de Salut Mental (SM). Poden accedir-hi clicant aquí
Amb la presentació de
l’informe de Salut Mental es produeix la normalització i ara ja totes les
línies assistencials disposen del seu informe. Cal felicitar-se com a sector
salut per això.
Intentaré en aquest post fer
un resum de les principals dades presentades en l’informe d’atenció primària i
algunes reflexions o valoracions al respecte.
Pel que fa a l'Atenció Primària l’informe pretén millorar el coneixement de l’atenció
primària de salut, facilitant l’avaluació i la comparació entre equips
d’atenció primària (EAP). En l’informe hi participen els 369 EAP del sistema
sanitari integral de Catalunya (SISCAT) i s’analitzen un conjunt de més de 50 indicadors
rellevants agrupats en les següents dimensions: dades generals, atenció centrada en el
pacient, adequació, efectivitat, eficiència i del projecte Essencial.
Els valors dels indicadors corresponen a l’any 2012.
El conseller Ruiz, en l'acte de presentació de la central de resultats en els àmbits d'atenció primària i salut mental |
Principals resultats que cal destacar de l’estudi
El 74,1% de
les persones assignades a un EAP va ser atès pel seu equip com a mínim una
vegada durant l’any 2012. (72,5 % l’any 2011).
Els 45,5 milions de visites realitzades equivalen a 6,2 visites per habitant; si només es tenen en compte les persones que han estat ateses, la mitjana és de 8,2 visites. La reducció respecte a anys anteriors es manté sobretot com a resultat de la implantació de la recepta electrònica i de l’increment de l’atenció telefònica, CatSalut respon, Canal Salut. (any 2011: 46,6 milions de visites i 8,6 visites per població atesa).
Els metges de família atenen 24,5 pacients al dia i el personal d’infermeria, uns 13 pacients al dia. (any 2011: 25,3 i 13,3 )
La percepció favorable dels usuaris dels serveis d’atenció primària té uns valors molt alts. La satisfacció dels usuaris amb els serveis d’atenció primària és d’un 7,90 sobre 10 i la fidelitat és del 90%. (les dades de l’informe anterior ja eren del 2012).
L’índex de reclamacions va ser de 0,2 per 1.000 visites d’atenció primària l’any 2012, quan l’any 2011 va ser de 0,31.
Els ítems pitjor valorats són l’atenció rebuda als CAP per un problema
urgent i la facilitat que els usuaris obtinguin el dia de visita que volen. Cal destacar l’elevada confiança en els professionals que, amb un 94% de valoracions positives, segueix en els nivells de l’excel·lència.
La taxa d’urgències hospitalàries va ser l’any 2012 de 417 urgències per cada 1.000 assegurats quan l’any 2011 va ser de 435,3.
S’han produït 5,9 hospitalitzacions evitables atribuïbles a l’atenció primària per cada 1.000 habitants (6,7 l’any 2011). La insuficiència cardíaca congestiva i la malaltia pulmonar obstructiva crònica tenen les xifres més elevades d’hospitalització evitable. En aquest sentit, cal ressenyar que les característiques socioeconòmiques dels ciutadans atesos hi tenen un efecte determinat, ja que d’un pitjor nivell socioeconòmic en deriva un nombre més elevat d’hospitalitzacions evitables.
La cobertura vacunal infantil és molt elevada (92,2% de menors correctament vacunats), el 2011 va ser de 91,1% i manté una tendència alcista, i la tendència en cobertura vacunal antigripal en persones de més de 59 anys és decreixent des de l’any 2009, i ha assolit el 51,3% de la població diana, quan el 2011 va ser del 55%.
El 65,7% dels pacients tenen un control de la diabetis bo o acceptable quan l’any 2011 va ser del 63,1%.
L’any 2012, la despesa farmacèutica pública per usuari dels EAP va ser de 234,9 euros, mentre que l’any 2011 va ser de 302,8 euros. I pel que fa al a la mitjana de receptes per assegurat consumidor va ser l’any 2012 de 23,6 quan l’any 2011 va ser de 27,9.
El projecte "Essencial: Afegint valor a la pràctica clínica" és una iniciativa que promou recomanacions per evitar pràctiques clíniques de poc valor amb l’objectiu de contribuir a millorar la qualitat de l’atenció sanitària i la sostenibilitat del sistema sanitari català. Per iniciar l’avaluació del projecte Essencial s’han seleccionat 2 indicadors que mostren la implantació en els EAP de les pràctiques de poc valor referides en aquelles recomanacions, anteriors a l’inici del projecte, % de pacients consumidors d’antiulcerosos sense justificació farmacològica (29,2%) i % de consumidores de bifosfonats de 55 anys o més amb 5 anys o més de tractament (5,4%).
Els 45,5 milions de visites realitzades equivalen a 6,2 visites per habitant; si només es tenen en compte les persones que han estat ateses, la mitjana és de 8,2 visites. La reducció respecte a anys anteriors es manté sobretot com a resultat de la implantació de la recepta electrònica i de l’increment de l’atenció telefònica, CatSalut respon, Canal Salut. (any 2011: 46,6 milions de visites i 8,6 visites per població atesa).
Els metges de família atenen 24,5 pacients al dia i el personal d’infermeria, uns 13 pacients al dia. (any 2011: 25,3 i 13,3 )
La percepció favorable dels usuaris dels serveis d’atenció primària té uns valors molt alts. La satisfacció dels usuaris amb els serveis d’atenció primària és d’un 7,90 sobre 10 i la fidelitat és del 90%. (les dades de l’informe anterior ja eren del 2012).
L’índex de reclamacions va ser de 0,2 per 1.000 visites d’atenció primària l’any 2012, quan l’any 2011 va ser de 0,31.
Els ítems pitjor valorats són l’atenció rebuda als CAP per un problema
urgent i la facilitat que els usuaris obtinguin el dia de visita que volen. Cal destacar l’elevada confiança en els professionals que, amb un 94% de valoracions positives, segueix en els nivells de l’excel·lència.
La taxa d’urgències hospitalàries va ser l’any 2012 de 417 urgències per cada 1.000 assegurats quan l’any 2011 va ser de 435,3.
S’han produït 5,9 hospitalitzacions evitables atribuïbles a l’atenció primària per cada 1.000 habitants (6,7 l’any 2011). La insuficiència cardíaca congestiva i la malaltia pulmonar obstructiva crònica tenen les xifres més elevades d’hospitalització evitable. En aquest sentit, cal ressenyar que les característiques socioeconòmiques dels ciutadans atesos hi tenen un efecte determinat, ja que d’un pitjor nivell socioeconòmic en deriva un nombre més elevat d’hospitalitzacions evitables.
La cobertura vacunal infantil és molt elevada (92,2% de menors correctament vacunats), el 2011 va ser de 91,1% i manté una tendència alcista, i la tendència en cobertura vacunal antigripal en persones de més de 59 anys és decreixent des de l’any 2009, i ha assolit el 51,3% de la població diana, quan el 2011 va ser del 55%.
El 65,7% dels pacients tenen un control de la diabetis bo o acceptable quan l’any 2011 va ser del 63,1%.
L’any 2012, la despesa farmacèutica pública per usuari dels EAP va ser de 234,9 euros, mentre que l’any 2011 va ser de 302,8 euros. I pel que fa al a la mitjana de receptes per assegurat consumidor va ser l’any 2012 de 23,6 quan l’any 2011 va ser de 27,9.
El projecte "Essencial: Afegint valor a la pràctica clínica" és una iniciativa que promou recomanacions per evitar pràctiques clíniques de poc valor amb l’objectiu de contribuir a millorar la qualitat de l’atenció sanitària i la sostenibilitat del sistema sanitari català. Per iniciar l’avaluació del projecte Essencial s’han seleccionat 2 indicadors que mostren la implantació en els EAP de les pràctiques de poc valor referides en aquelles recomanacions, anteriors a l’inici del projecte, % de pacients consumidors d’antiulcerosos sense justificació farmacològica (29,2%) i % de consumidores de bifosfonats de 55 anys o més amb 5 anys o més de tractament (5,4%).
Ens trobem ja amb un segon informe que només ha incorporat els indicadors del projecte Essencial respecte
al primer informe com a gran canvi. Tornaré a recollir en aquest post algunes
de les valoracions que ja feia en aquest mateix blog quan es publicava el
primer informe.
Una
reflexió inicial és si realment els indicadors seleccionats mesuren realment el
producte de l’APS, un ciutadà llegint-lo es fa una idea del que es fa als EAP
de Catalunya?.
Els resultats d’aquest
informe haurien de permetre al Servei Català de la Salut, en tant que
asseguradora pública, incloure objectius de manteniment i millora de la
qualitat en els seus contractes de servei amb els EAP. No trobo justificable
que no es publiqui el grau de compliment del contracte del CatSalut de cadascun
dels EAP, dada que sens dubte disposa el CatSalut.
Crida l’atenció que els
indicadors d’eficiència només incloguin indicadors de farmàcia i no s’inclogui
el pressupost assignat a cadascun dels EAP.
A diferència dels informes de
l’atenció hospitalària no s’inclouen cap altre indicador de sostenibilitat
econòmica (solvència, liquiditat, endeutament, cash flow, etc...). Sens dubte,
que el proveïdor majoritari de l’APS sigui l’ICS ha condicionat aquest aspecte
pels seus condicionants econòmic-financers-pressupostaris, malgrat ser empresa
pública proveïdora de serveis del CatSalut.
El Dr. Josep Maria Argimón és el director de l'AQuAS de Catalunya |
L’informe no recull cap referència
a la satisfacció dels professionals que hi treballen als EAP (satisfacció, absentisme
laboral, ...).
Tampoc incorpora cap
indicador ni de docència ni de recerca.
Tot i que no és l’objectiu de
l’informe (de fet sembla orientat específicament en la direcció contrària) tant
per la forma de presentar els resultats com per l’absència d’alguns indicadors
imprescindibles, podria ser interessant la comparabilitat entre diferents EAPs
i diferents models de gestió (ICS, concertat, EBAs,...).
Altres punts de millora i
avenç podrien ser incorporar en l’informe dades socials que sens dubte tenen
influència en salut i en l’assistència sanitària. També seria molt interessant
que algunes dades s’agrupessin per sectors i regions sanitàries.
Si bé ens hem de felicitar
per la publicació d’aquest segon informe de la central de resultats d’atenció
primària, espero que en el proper informe es vagin incloent alguns dels indicadors
que he descrit en aquesta valoració.
L’APS mereix una descripció
més amplia i detallada que demostri la seva gran responsabilitat i influència
en els nivells de salut de la població de Catalunya.
www.rbaestudisiprojectes.cat
www.rbaestudisiprojectes.cat
¡Excel·lent post!
ResponEliminaTeniu raó; comparteixo la vostra opinió. En Toni Iruela domina molt bé la problemàtica de l'Atenció Primària, i per tant la seva opinió és sempre encertada
EliminaMoltes gràcies! A veure si tenen en compte algunes de les demandes que fem per millorar l'informe
Elimina