Quan alguns posen el carro pel davant dels bous
Aquests dies hem llegit en diferents mitjans la preocupació generada en el
sí de l’ICS com a conseqüència d’una
notícia segons la qual, per aquest any 2013 es prepara una retallada global del
7,32% sobre el tancament de l’exercici 2012 en el pressupost del Institut
Català de la Salut.
Abans de continuar analitzant la notícia, voldria fer
alguna consideració al voltant del concepte del “pressupost”. Sovint confonem
un seguit de números posats en un ordre determinat amb el pressupost, quan això
no és més que el resultat final del que s’ha d’entendre com a pressupost.
Metges de la Vall d'Hebron, denunciant unes retallades que encara ningú ha confirmat que s'hagin de produïr |
A l’hora de confeccionar un pressupost, el que podríem
anomenar la fase 1 del procés és decidir que és el que les empreses volen fer
per a l’any vinent. En el cas de sanitat, cal decidir per tant quantes altes es
vol que el sistema doni, quantes intervencions quirúrgiques s’han de fer,
quantes visites de primària es voles assumir, i un llarg etcètera.
Una vegada definida la feina que es
vol fer toca passar a la fase següent que podríem anomenar fase 2, que
és la de decidir com es vol fer allò que s’ha decidit fer en la fase 1: es vol
fer amb la mateixa plantilla que l’any anterior? Amb menys plantilla per que es
millora la productivitat? Aquesta millora de la productivitat té a veure amb la
implantació de noves tecnologies? Es vol incrementar la cirurgia ambulatòria
per exemple? Es volen evitar ingressos no adequats en centres d’aguts? Es volen
concentrar patologies en determinats hospitals en detriment d’altres per
millorar l’eficiència conjunta? Com afectaran les RAT als centres de l’ICS? Són
moltes les preguntes a resoldre a més de
les indicades aquí a tall d’exemple, abans de donar per tancada aquesta segona
fase importantíssima a l’hora de fer un pressupost, que és el determinar com es vol fer allò que s’ha decidit fer en la fase
anterior.
El conseller Ruiz haurà de fer "jocs de mans" amb el pressupost 2013 |
Finalment el procés es tanca amb la fase 3, avaluant el cost econòmic
d’allò que es vol fer i de com s’ha decidit fer-ho. Sovint passa que al final
d’aquesta tercera fase, te’n adones que la xifra resultant és excessiva, i
llavors has d’anar rectificant els continguts de les fases 1 i 2, fins arribar
finalment a una xifra compatible amb les teves possibilitats econòmiques.
Remarco això per que el que realment importa és allò decidit en les fases
inicials del procés i no en la última.
Per tant opinar coneixent només la quantificació
econòmica de les accions a fer (fase 3), sense conèixer quines són
aquests accions i com es volen dur a terme, em sembla si més no del tot
agosarat.
És per això que jo recomanaria a tots aquells que critiquen aquestes suposades retallades a l’ICS, que primer demanin els documents i la
memòria que donen suport a aquesta quantificació econòmica, i que ho analitzin
bé. És després de fer aquest anàlisi quan estàs en disposició d’avaluar si
estàs davant d’una retallada, d’una racionalització, o d’un nou enfocament de
l’activitat.
De fet, si fem cas a les diferents informacions dels
mitjans d’aquests últims dies, veurem com per una part s’afirma una retallada
pressupostària important en el pressupost de l’Hospital Arnau de Vilanova de
Lleida, mentre que una informació paral·lela del diari Segre, explica que en 5
mesos, una millor coordinació entre l’assistència primària i l’Hospital de
Lleida ha evitat 700 ingressos de mallats crònics a l’Arnau de Vilanova. Per
tant és evident que en el pressupost 2013, aquesta RAT 2012 haurà tingut el seu reflex, disminuint el nombre d’altes de l’Arnau, i reduint per tant el cost de
l’hospital d’una manera equivalent.
Segons la filtració, semblaria que l'Hospital Arnau de Vilanova de Lleida, sofriria una retallada del 8% |
Això demostra que no n’hi ha prou llegint “la xifra” i
comparar-la amb la de l’any anterior. Cal a més interpretar-la en funció de les
explicacions contingudes en les memòries respectives i que representen de fet
la clau que ens ha de permetre diferenciar entre retallada pura i dura, i
adequació de la despesa a un procés prèviament estudiat i perfectament definit.
És en el contingut d’aquest procés en el que hem de centrar les nostres crítiques, si és que calen.
Per acabar vull remarcar que quan he cregut necessari
criticar a l’ICS des d’aquest blog, ho he fet. En canvi amb aquesta qüestió del
pressupost 2013 no ho puc fer mentre no conegui quin és definitivament aquest pressupost, i quina és la memòria que l’acompanya (o l’hauria d’acompanyar).
Finalment una observació: aquesta informació sembla segons diuen alguns, que és
producte d’una filtració interessada feta probablement des de Vall d’Hebron, per justificar
allò de “Veis? Yo ya os lo havia advertido…” (posar el carro pel davant del bous)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada