Algun Diputat va a pinyó fix i sembla com si ja tingui les conclusions fetes abans de començar a investigar
Aquesta setmana passada
van començar al Parlament les compareixences prèviament acordades en la
comissió que investiga presumptes irregularitats en la sanitat catalana. De les
34 compareixences acordades de les quals 5 com a experts, fins avui han
comparegut Jaume Raventós com a ex director general del Consorci Hospitalari de
Catalunya S.A (CHC), Francesc José Maria coma ex secretari de CHC, Ramón Bagó
com a ex president de CHC SA., i Núria Paniello presidenta del consell de
govern del Consorci Sanitari de Terrassa.
El Sr. Ramón Bagó, amb posat seriós, responent alguna de les preguntes que se li varen formular |
Cada compareixent va ser
interrogat pels representants dels partits polítics que formen part de la
comissió. Aquesta primera compareixença sembla que tenia per objectiu (ateses
les preguntes formulades) analitzar si Ramón Bagó podia haver afavorit a la
seva empresa particular (Cuina Serhs) en l’adjudicació de contractes de cuina a
centres sanitaris adscrits al Consorci.
Tots els compareixents van coincidir a afirmar que el Consorci ha actuat sempre d’acord a la legalitat
existent en cada moment i van deixar clar que CHC (ara CSC) no intervé en
l’adjudicació de concursos. El consorci disposa d’un Servei de licitacions (SACAC) que és qui prepara els
plecs de condicions administratives dels concursos dels centres que li ho
demanen, mai els plecs de condicions tècniques, i l’adjudicació correspon
sempre al centre que ha fet l’encàrrec, mai al Consorci. El SACAC és per tant un instrument que assegura que tots els centres que fan servir els seus serveis
compleixen rigorosament amb les previsions de la Llei de Contractes de les
Administracions Públiques. Francesc José Maria va ser qui va aportar criteris iraonaments juridics a aquests aclariments.
També va quedar clar que
Ramón Bagó com a president de CHC no tenia cap responsabilitat ni funció
executiva, sent el seu paper de caràcter bàsicament representatiu. Els que
coneixen Ramón Bagó diuen que com home d’empresa que és, va contribuir sobretot
a la modernització del Consorci i a donar-li un vernís professional que no
tenia, compensant així la imatge de politització que a vegades el Consorci
donava.
Francesc José Maria, declarant a la comissió |
De les preguntes fetes
als diferents compareixents se’n desprenen posicionaments d’alguns diputats que posen en dubte els
sistemes de control en els centres que no són pròpiament de l’Administració.
Així algun diputat li va preguntar a Jaume Raventós si hi havia diferències
entre el control que exercia la intervenció de la Generalitat al Trueta (hospital
de l’ICS del qual Raventós havia estat gerent), amb els hospitals gestionats
per CHC. De fet amb aquesta pregunta qui la va formular estava qüestionant el
“model català”, atès que aquest és un sistema mixt integrat per centres propietat
de l’Administració pública i de centres privats que treballen pel servei
públic. Òbviament la resposta de Raventós va ser clara: no hi ha diferències en
el control, atès que la funció interventora de la Generalitat, en els hospitals
privats es substitueix per les auditories externes que tots els centres fan una
vegada a l’any, a banda del control permanent que exerceixen els consells de
govern de cada centre.
Hi va haver més “insinuacions” sense cap base,
fonamentades sobretot en la “intuïció” de qui les feia, que no val ni la pena
esmentar. Si que vull deixar clar en tot cas, que algun diputat es va
extralimitar, difonent via twitter alguna afirmació ofensiva per algun dels
compareixents. Fet que trobo molt poc ètic i molt poc adient per un diputat del Parlament de Catalunya.
El Consorci de Salut i Social de Catalunya (antic CHC) va deixar clar que la seva actuació és estrictament professional i d'acord a la Llei de Contractes de les Administracions Públiques |
Tanmateix, la
compareixença que tenia a priori més
interès era la de Ramón Bagó, atès que sobre ell pesava l’acusació d’haver
beneficiat a la seva empresa a través de la seva actuació com a President de la SA. del Consorci. Més enllà de les explicacions que el Sr. Bagó va donar relatives a la
no intervenció en les adjudicacions del Consorci, el Sr. Bagó va revelar una
dada definitiva: dels 30 concursos que hi ha hagut al
Consorci per temes de restauració, la seva empresa només n’ha guanyat dos. Només
aquesta dada ja hauria de ser suficient per fer callar a tots aquells que fan bandera
de la difamació, i que donen per suposat que les persones honrades no
existeixen. Però per acabar de rematar qualsevol dubte el Sr. Bagó davant de la
insistència d’algun diputat sobre
l’adjudicació del servei de restauració a l’Hospital de Mataró, va ser
definitiu: “Vostè creu que si jo hagués tingut alguna
influència a Mataró, el contracte hauria durat només un any? li va respondre.
Ja veurem
com acaba tot plegat. Com he dit al començament, n’hi ha alguns que ja tenien
les conclusions fetes abans de començar les investigacions. Allà ells. Afortunadament la societat imparcial podrà comprovar que empresaris com el Sr.
Bagó no han fet més que generar llocs de treball i crear riquesa pel país.
Llàstima que a Catalunya no hi hagi uns quants Ramón Bagó més, per ajudar-nos a
sortir d’aquesta crisi, de la que els mediocres no ens saben treure, i els
profetes i els demagogs amb tics populistes ens hi enfonsen cada dia una mica més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada