En Josep Maria Via denunciava fa pocs dies en aquest blog les dificultats de tot tipus que es
deriven del fet que els consorcis siguin considerats dins de la SEC 95. En ser
considerats sector públic, els consorcis estan sotmesos a tota una sèrie de
limitacions pel que fa al pressupost i a la seva liquidació, als criteris
comptables aplicables als procediments administratius de compres, al fet de no
poder amortitzar les inversions, etc., etc.
Però les
limitacions no fan només referència al fet de ser considerats “administració”
sinó que tenen també molt a veure amb la interpretació que del seu règim
jurídic en fan els interventors de la Generalitat que des de fa 9 o 10 anys han
trobat totes les facilitats polítiques per anar mica en mica laminant les
competències dels òrgans de govern d’aquestes institucions, i han anat
interpretant lleis ordres i disposicions vàries a la seva manera fins
aconseguir desdibuixar d’una manera molt significativa el paper dels òrgans de
govern i substituir-lo per les seves decisions preses sobre matèries de les que
sovint desconeixen. Què hi fan doncs els interventors de la Generalitat actuant
sobre el dia a dia d’aquestes institucions i interferint greument en el procés
de presa de decisions?
El Consorci Hospitalari del Parc Taulí de Sabadell és el primer consorci que es va constituir a la sanitat catalana (1986) |
En la pràctica i
tal com denuncia en Josep Maria Via en el seu article ja esmentat, els
Consorcis que en el cas de la sanitat havien estat dissenyats per gestionar
dispositius sanitaris des d’una perspectiva d’empresa privada, amb la finalitat
de poder competir en igualtat de condicions amb els grans centres sanitaris
privats sense les traves que representa per a la gestió l’Administració pública,
han acabat assemblant-se molt a l’ICS eclipsant aquella voluntat de gestió àgil
i eficient. Avui en dia, les mateixes directrius que rep l’ICS per l’elaboració
del seu pressupost les reben també els gerents d’aquests consorcis que veuen
com se’ls talla de soca-rel qualsevol possibilitat de gestionar com ho fan els
centres privats. També els seus òrgans de govern, constituïts en molts cassos
per persones del món empresarial de reconegut prestigi, topen amb la
impossibilitat d’implementar determinades polítiques estratègiques en el
centre, atès que l’interventor de torn no autoritza que aquestes iniciatives es
puguin dur a terme. Una ampliació de plantilla, per posar un exemple, necessita
del vist i plau de la Intervenció de la Generalitat, tot i que el consell de
govern ho hagi autoritzat. Com diu en Josep Maria, correm el perill que el
propi ICS “absorbeixi” o “assimili” en
el seu sí aquests consorcis, i llavors si que haurem perdut definitivament la
batalla de l’eficiència en la gestió.
Per solucionar
aquesta problemàtica en Josep Maia Via advoca per una conscienciació dels
membres del govern de Catalunya, que permeti un canvi legislatiu que revoqui l’estat
actual de les coses de manera que els consorcis puguin recuperar els seus
objectius fundacionals. En un
plantejament certament agosarat en Via va encara més enllà i planteja unamodificació de la LLOSC (Llei d’Ordenació Sanitaria de Catalunya) que elimini
totes aquestes traves actuals. Crec que en aquests moments i atesa la
conjuntura política actual del país, ha de resultar pràcticament impossible
aglutinar el consens necessari per poder modificar substancialment la LLOSC.
L'Hospital de Vic va integrar-se al segon consorci creat a Catalunya en l'àmbit de la salut. El de Terrassa fou el tercer |
Jo tinc un altre
proposta, segurament encara més difícil de materialitzar que la d’en Via. La
meva proposta passa per qüestionar la presència de la Generalitat en aquests
consorcis. Si la Generalitat desapareix del consorci, aquest perd el caràcter
públic que fa que li sigui d’aplicació la SEC 95 i automàticament, els
consorcis sortirien de l’àmbit d’actuació dels interventors i
podrien ser gestionats com qualsevol empresa privada, competint en el
mercat en les mateixes condicions i el seu pressupost no s’hauria de consolidar
amb els de la Generalitat.
Per altre banda, en la LLOSC s'estableix la separació de funcions entre el finançament i compra de la sanitat pública i la provisió de serveis. Aquesta separació de funcions no
s’aplica de cap manera als consorcis, on en el seus consells de govern hi
participa tant el finançador-comprador del servei (la Generalitat) com el provisor del
servei (el consorci), incomplint les previsions de la pròpia Llei. De fet, ja existeix un consorci sanitari en el
que la Generalitat no hi és representada: el Consorci Sanitari del Garraf.
En el Consorci Sanitari del Garraf, la Generalitat no hi és representada |
Jo demanaria als
responsables de la sanitat catalana i a totes les persones influents que es mouen
en el seu entorn que es plantegin la possibilitat que la Generalitat surti dels
consorcis. Qui assumirà el risc, em pregunta en Via. Qui l’assumeix a la
Fundació Puigverd, a la Mútua de Terrassa o a l'Hospital de Reus o a qualsevol Hospital de la xarxa pública no integrat en un consoci, li responc jo? I si fan fallida
comenta en Via? I si un dia fa fallida l’ICS li plantejo jo? Es tracta que els
que s’assenten en un consell d’administració d’un consorci assumeixin la
responsabilitat que es deriva de les seves decisions cosa que malauradament
avui no passa.
Tot es qüestió de
reflexionar-ho una mica, veient pros i contres, posant-los en una balança i
decidint. Segur que el professor Mas Colell ho tindria molt clar: el dèficit de
la Generalitat baixaria d’una manera important si la Generalitat surt dels consorcis sanitaris
www.rbaestudisiprojectes.cat
www.rbaestudisiprojectes.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada