Josep Maria Argimon subdirector general del CatSalut i Roser Fernández nova directora general de la patronal UCH, coincideixen a denunciar els efectes nocius del 155, malgrat que des del govern espanyol s’atreveixen a dir que les institucions catalanes estan funcionant bé gràcies al 155.
Una dada que clama al cel: Dolors Montserrat és, per obra i gràcia del 155, consellera de Salut de la Generalitat, ensems que ministre de Sanitat del govern de M. Rajoy. Sense haver parlat mai amb cap funcionari del Servei Català de la Salut per informar-se en primera persona de les coses, ha contribuït a la decisió del govern espanyol de presentar recurs al Tribunal Constitucional contra la Llei d’accés universal a l’assistència, aprovada fa uns mesos pel Parlament de Catalunya.
Josep Maria Argimon, subdirector del CatSalut és un home que s’estima el nostre sistema sanitari. Per això, una vegada i un altre s’esforça per
explicar els problemes en el dia a dia del departament de Salut derivats de
l’aplicació de l’article 155. Un article de la Constitució que no estava pensat
per gestionar els departaments d’un govern autonòmic, sinó per obligar a aquest
govern a actuar d’una manera determinada. Per això, per aquesta inadequació de
l’article, el 155 és un autèntic nyap a l’hora de resoldre els problemes del
dia a dia de l’administració de la Generalitat. I en aquest context, el
departament de Salut no és una excepció.
En el programa “Via
Lliure” de RAC 1, el Dr. Argimon ha explicat que els ciutadans no perceben
directament els efectes de l’article 155 per que des del CatSalut, però
especialment des dels professionals, s’està actuant per evitar que les seves
conseqüències no arribin a la ciutadania. Tanmateix a la llarga els efectes si
que poden arribar a notar-se. Per exemple el recurs al TC de la Llei d’accés universal a l’assistència sanitària, impediria que determinats col·lectius no
puguin accedir als diferents nivells del sistema sanitari, si no fos perquè el
CatSalut donarà instruccions als centres de la xarxa assistencial per que
atenguin igualment als col·lectius afectats. Josep Maria Argimon ha denunciat
que durant el període en que el govern espanyol havia de discutir amb la
Generalitat per evitar aquest recurs, s’ha donat a paradoxa que la ministra
Montserrat “ho hauria d’haver discutit amb ella mateixa”. El govern de M. Rajoy
ha pres la decisió de recórrer la Llei catalana sense haver-ho parlat amb ningú
del departament de Salut.
Josep Maria Argimon
també ha explicat altres dificultats del dia a dia; ara mateix hi ha problemes
per poder contractar els serveis d’interrupció voluntària de l’embaràs; Madrid
demana informes, i més contra-informes. Resulta increïble, i democràticament
inacceptable, que el partit polític que ha obtingut la representació més baixa
de tot l’arc parlamentari català, sigui qui avui en dia estigui dient que cal
fer en el dia a dia de la sanitat catalana. El PP a Catalunya és avui un partit
residual.
La gestió del
partit presidit per el Sr. M. Rajoy està resultant molt perjudicial per a la
sanitat catalana. El Dr. Argimon ha
explicat que “l’any passat varen deixar de gastar-se 25 milions d’€, que s’han
perdut per al pressupost del departament de Salut. Aquesta quantitat sembla
poca cosa davant d’un pressupost com el de Salut, però amb aquests diners es
podria fer funcionar durant tot un any un hospital com el de Vilafranca, o es
podrien fer 12.000 intervencions quirúrgiques més per reduir la llista
d’espera. Cal considerar també que a hores d’ara, ja s’han fet més de 30.000
declaracions responsables, amb la lamentable pèrdua de temps que això implica”.
Les negatives de
Madrid sempre tenen la mateixa justificació: “no lo consideramos oportuno”. Es
dona la circumstància que la “consellera” de Salut mai ha tingut una sola
reunió amb els directius del CatSalut i com a exemple de com el govern de M.
Rajoy ens està tractant val el que succeeix en el Consell de direcció del
CatSalut en el que a banda de la representació del departament de Salut hi participen les organitzacions patronals, sindicals, professionals i
representants municipals entre altres. Aquest consell estava presidit per el
legítim conseller de Salut Antoni Comin, i per tant ara, per obra i gràcia del
155 està presidit per la ministra Montserrat. Doncs bé; cada vegada que aquest
Consell es reuneix, cal enviar les ordres del dia a Madrid per tal que les
aprovin, i una vegada feta la reunió cal enviar els acords presos, que Madrid
pot vetar. La democràcia espanyola aplica la censura prèvia... i al censura
posterior... Democràcia a l’espanyola.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada