Alguna cosa no va bé quan un gerent d'un consorci sanitari no pot dir públicament el que pensa de qualsevol tema.
Quan l'aplicació pràctica d'un codi ètic requereix burocràcia afegida, l'increment de la ineficiència està garantida. Segur que ho hem pensat bé?
La necessitat d'un codi ètic en
l'àmbit sanitari és una evidència, no tant per les moltes corrupteles
denunciades i que cap d'elles ha estat confirmada pels jutjats, sinó per poder aportar
d'una banda tranquil·litat als ciutadans però també per evitar que alguns
impresentables ficats a la política puguin continuar calumniant impunement als
gestors sanitaris. Per tant, benvingut sigui el codi ètic dels funcionaris públics.
Ara bé, caldria que els polítics
tinguin també el seu propi codi ètic, però no tan “light” com el que recentment
ha aprovat el Parlament de Catalunya, que els impedeix rebre regals per sobre
d'una quantia ridícula (150€) o afavorir a parents de fins a segon grau.
Caldria exigir als senyors diputats del Parlament que deixin de mentir. Que
deixin de faltar a la veritat i que puguin perdre la seva condició de diputats quan
després de formular acusacions contra persones innocents es demostri que les
acusacions eren falses. Ja n'hi ha prou de gaudir de "patents de
corso" per acusar a tort i a dret, per difamar persones i institucions,
per calumniar al primer que se'ls posa pel davant quan decideixen que volen
promocionar-se en la política sense parar compte del mal que causen.
Personatges a l'estil d’Albano Dante o de Gemma Tarafa són la mostra del que un
polític no hauria de ser, i per tant la política s'hauria de dotar també
d'algun tipus de codi que impedís que aquesta mena de personatges deixi de fer
mal d’una manera del tot impune
Referent al codi ètic dels alts directius de l’administració de la Generalitat, hi ha al meu entendre una manca
de concreció en l’expressió “directiu”.
En una organització sanitària, a més del director general i/o gerent hi
han diferents direccions que constitueixen l’organigrama directiu de la
institució. Per tant el primer dubte seria l’abast de l’expressió “direcció” en
el sentit de si afecta també a les direccions mèdica o d’infermeria,
econòmic-financera, de serveis, etc. On està el límit d’afectació de la norma?
Un altre qüestió que caldria aclarir
és el tema dels grups d’interès. Com pot saber un gerent que està rebent a un
“grup d’interès” si aquest no ha manifestat que ho és, i no s’ha inscrit en cap
registre? Segurament aquest fet a vegades no es deu poder detectar fins que no
s’ha produït la primera conversa, però llavors la reunió ja no pot constar en
l’agenda pública del directiu perquè la reunió ja s’ha produït. Per tant un
altre possible punt de conflicte que pot requerir d’algun aclariment.
I el tercer punt de discòrdia fa
referència al punt 5.14 del codi ètic que diu textualment que els alts càrrecs
i directius “restringeixin les reflexions a títol personal en les
compareixences públiques”. Tot un atac a la llibertat d’expressió.
És per això que algun alt directiu
sanitari ha afegit al seu document d’adhesió al contingut del codi un paràgraf
que diu: “No obstant, en relació al dret fonamental a la llibertat d’expressió
que queda restringit pel Codi de Conducta només assumeixo el seu compliment en
les intervencions públiques que realitzi en el desenvolupament de les meves
funcions directives.”
En aquest punt torno a la comparació
amb els polítics atès que a ells se’ls permet dir el que vulguin, quan vulguin
i on vulguin... encara que sigui mentida.
Per altre banda,
sembla que alguns alts funcionaris han aconseguit que se’ls apliquin certes excepcions.
Segons ha transcendit, els alts directius del CERCA haurien aconseguit un
tracte especial de manera que disposaran a partir del mes de setembre del seu
propi codi de conducta específic, que serà diferent als que han de signar els
directius de la sanitat. Perquè aquest tracte diferenciat?
(La Institució CERCA és el mitjà propi i
servei tècnic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya per al
seguiment, suport i facilitació de l’activitat dels centres de recerca del
sistema CERCA. Constituïda com a fundació, va ser creada al 2010 per donar
resposta a un dels compromisos formulats al Pacte Nacional per a la Recerca i
la Innovació)
La sanitat catalana
vol un codi de conducta; fa temps que s’està reclamant per sortir al pas de
tanta acusació falsa. Però aquests codis se’ls ha d’aplicar tothom en el seu
àmbit. Fa pocs dies vaig llegir un article en un diari en el que la
Comissionada de Salut de l’Ajuntament de Barcelona, Gemma Tarafa, continuava parlant de corrupció a la sanitat pública. Fins quan aquestes actituds seguiran
restant impunes? Quan es fa una acusació
d’aquest calat cal anar al jutjat, i si no si va, és que només es vol
calumniar. Els polítics requereixen també d’un codi ètic que castigui aquestes
pràctiques tan amorals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada