L’informe presentat per l’AQuAS incorpora nous indicadors però hi ha molt camí encara per recórrer.
Alguns indicadors podrien apuntar a una inflexió en la utilització de les classes mitjanes de l’atenció primària
Escrit per Dr. Toni Iruela (@airuelal)
EBA Vallcarca SLP.
El passat 18 de juliol en una jornada organitzada per
l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) del
Departament de Salut es van presentar el cinquè
informe de la CdR (Central de Resultats) de l’APS (Atenció Primària de Catalunya) i de la resta d’àmbits (hospitalari, sociosanitari i de salut mental
i addiccions). També es van presentar dos de més específics (salut
pública i àmbit territorial). A més, aquest any s’inclou un monogràfic sobre la
salut dels catalans en el context europeu i un altre sobre la cirurgia
oncològica digestiva.
Pel que fa a l’APS l’informe pretén millorar el coneixement de
l’atenció primària de salut, facilitant l’avaluació i la comparació entre equips
d’atenció primària (EAP). En l’informe hi participen els 369 EAP del sistema sanitari integral de Catalunya (SISCAT) i
s’analitzen un conjunt d’indicadors rellevants agrupats en les següents
dimensions: dades generals, adequació, efectivitat, eficiència, projecte
Essencial i indicadors de TIC.
En aquesta ocasió els indicadors han tornat a augmentar i hem passat de
42 (2014) als 62 (2015), malgrat tot
l’any 2013 van ser 74.
En alguns casos, comprovem que no hi ha dades d’algunes ABS. Aquest fet
fa reflexionar cóm es podria evitar. Els proveïdors haurien de tenir feed-back
de si la informació lliurada és rebuda de forma correcta per la central de
resultats. Per altra part, i per promoure la millora continua, seria
interessant poder disposar d’algunes dades, d’alguns indicadors consultables
online, per tal de poder corregir de forma més àgil desviacions inacceptables i
no a l’any i mig quan es publica l’informe quan ja és massa tard per corregir o
millorar.
Els valors dels indicadors corresponen a l’any 2015. Cal
recordar que l’informe es realitza per encàrrec de CatSalut que vol conèixer
els resultats dels diferents proveïdors del SISCAT. Es destacable també que
quan es possible es presenten de forma separada resultats de dones i homes.
Els objectius de la Central de Resultats són promoure el benchmarking
entre els diferents proveïdors i la transparència envers la ciutadania. És molt
interessant incloure la sèrie històrica per analitzar la evolució dels
diferents indicadors, crec que seria necessari disposar de les dades de l’any
2010, fet que ens faria comprendre millor el que ens ha passat i entendre com
ha respost el nostre sistema sanitari.
Principals resultats que cal destacar
El 72,1% de
la població assignada va ser atesa pel seu equip com a mínim
una vegada, el que vol dir uns 5,7
milions de persones. Les dades evolutives es poden veure al quadre adjunt.
Població assignada atesa
2015
|
72,1 %
|
2014
|
75%
|
2013
|
75,4%
|
2012
|
74,1%
|
2011
|
72,5%
|
Crida per tant l’atenció, la disminució? Quines han pogut ser les
raons?
Visites realitzades i visites per persona atesa
Els 45,19 milions de visites realitzades equivalen
a 7,9 visites per persona atesa. Les dades evolutives es poden
veure al quadre adjunt.
2015
|
45,19
|
7,9
|
2014
|
44,72
|
7,6
|
2013
|
45,16
|
7,7
|
2012
|
45,5
|
8,2
|
2011
|
46,6
|
8,6
|
Tornem a una activitat propera a
l’any 2013, com comentàvem en anteriors posts relatius a aquest tema, analitzar amb més detall
l’impacte de la implantació de la recepta electrònica i de l’atenció telefònica,
CatSalut respon, Canal Salut, .... (cal recordar que lo important és la
resolució i no tant la “producció industrial de visites”).
Seria interessant conèixer d’aquestes visites, el % de visites no
presencials (telèfon, canal pacient, la meva salut, etc..) i sobretot caldria
assegurar una certa homogeneïtat i estandardització de criteris en el registre
pels diferents proveïdors del sistema.
En el conjunt d’EAP l’any 2015 hi ha un total de 15.174 llocs de treball equivalents a jornada
completa.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada