dimecres, 17 de febrer del 2016

Resum de la intervenció del conseller Comin a la comissió de Salut del Parlament (III)

"Farem un Pla director d'Urgències"


"Tornem a l'essència del model, de la qual no ens hauriem d'haver apartat mai"



(…Continuació de l'entrada del dia 16 de febrer)

En la última part de la seva intervenció el conseller Comin va voler posar en valor el PIAISS, explicant que  “hi ha un programa que depèn de presidència que és central: és el PIAISS que ha de resoldre la integració entre dispositius assistencials i socials. L’atenció integrada està avui al centre del debat integrant salut i dependència. Ara cal  una segona etapa en la que ens caldrà el consens dels professionals d’un sector i de l’altre, i que necessitarà també el consens polític”.

Finalment i per  acabar al seva intervenció el conseller Comin va desgranar una selecció dels molts objectius que el seu departament té previstos que aquesta legislatura:
  • “Impuls dels plans directors vigents
  • En Salut Mental hi ha una gran feinada a fer
  • Pla d’atenció als malalts de fibromiàlgia, fatiga crònica i sensibilitat química múltiple. El nucli del Pla serà el que preveia la ILP i la resolució que va aprovar el Parlament de Catalunya
  • Pla director d’urgències, qüestió molt important per trobar solucions als col·lapses actuals
  • Inversions: hem de fer un pla d’equipament tecnològic
  • Model assistencial vinculat a la recerca: sense recerca curarem menys i sense innovació curarem menys. Som líders europeus en recerca i no ho som prou en innovació on hem de millorar. Volem fer un projecte de país: un pla estratègic de recerca i innovació
  • Diversitat de proveïdors: ens fa diferents d’altres models assistencials. Les dades, l’experiència, l’evidència, aquesta diversitat ha estat clau per l’èxit del nostre model assistencial. És una oportunitat; la nostra diversitat és una fortalesa que fomenta l’arrelament territorial i el compromís de la societat civil. Aquesta diversitat no ha de ser confusió, no ha de ser opacitat. Cal aclarir la governança i cadascú ha d’ocupar el lloc que li correspon
  • Transparència; anirem fins al final amb transparència: focus, llum, prou de sospites. Cap avantatge, cap favor a cap proveïdor. Analitzarem les derivacions i si no responen al principi d’eficiència no estaran justificades i per tant no es faran.
  • Participació: revitalitzar els conselles de participació existents: professionals, pacients, proveïdors, i la participació directe dels ciutadans etc. Un instrument per afavorir-ho ja el tenim és el portal “la meva salut” cal que els ciutadans el facin seu massivament i l’utilitzin.
  • Sostenibilitat a curt i a llarg termini. La pressió demogràfica (canvi de perfil dels nostres malalts amb l’envelliment) i la tecnològica amb tractaments i equipaments que són bons per la salut dels ciutadans però que també són molt cars.
  • La Situació financera amb sub-finançament crònic des de l’any 1981 és una realitat que no podem obviar.
  • Algunes de les reformes que proposem, si les fem bé tenen una derivada financera que implica estalvi. Farem un pla multi anual d’escenaris pressupostaris; no podrà ser únic, però el farem. Farem alguna simulació pressupostària per permetre als diferents actors del sistema sanitari  poder fer els seus exercicis de planificació i de previsió.” 


En salut ens assemblem molt a la situació pròpia d’un estat independent, va dir el conseller. La diferència és la disponibilitat financera, el pressupost. Sinó fos per això estaríem ben a prop. Quines estructures d’Estat en fans falta? Una agència catalana del medicament i de productes sanitaris  que ja hi estem treballant i definir la cartera de serveis, va fegir. Ens falten competències a nivell de sanitat internacional i d’ordenació de les professions.

La política de salut a Catalunya aquests 30 últims anys s’ha fet be. El sistema es equiparable al dels països nòrdics. Els suecs i els danesos venen aquí a mirar com ho fem en sanitat. Quan hem estat propers a la independència ho hem fet bé. Això és un factor de confiança per la gent d’aquest país.


"No volem definir un nou model, volem definir de nou el model". Tornem a l’essència de la qual no ens hauriem d’haver apartat mai. Hem de fer la Llei deSalut i Social de Catalunya del segle XXI. És el nostre procés constituent en matèria de salut, volem una gran aliança amb tota la ciutadania.  Convidem a tothom a participar-hi. Amb aquestes paraules el conseller Comin va tancar la seva primera intervenció en la comisisó de Salut del Parlament de Catalunya  

(Continuarà...)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada