Després dels últims esdeveniments en la política catalana el Departament de Salut continua al peu del canó.
La reducció de les llistes d’espera (quirúrgiques i a l’especialista)
continua sent una prioritat
Aquest matí el conseller Ruiz estava encara sota els efectes de la
negativa de la CUP a investir un nou president de la Generalitat, no tant pel
fet en sí, que era del tot previsible, sinó per com abordar els propers 4 mesos
que com a mínim encara li resten com a conseller de Salut. Es fa difícil en
aquests moments entreveure que pot passar ateses les incerteses del que pugui
succeir en les eleccions del mes de març. Per tant haurem d’anar seguint com
evoluciona tot plegat per veure les possibilitats de que l’actual equip del Departament segueixi o no.
Una de les principals contradiccions amb les que s’ha trobat el
conseller des que a finals del 2010 va assumir la màxima responsabilitat del
Departament de Salut, és que el temps li ha demostrat que no té cap potestat sobre el personal del Departament, atès que aquest depèn de funció pública, amb
tots els inconvenients que es deriven d’aquesta realitat. L’altre gran
contradicció és que tot i la gran entesa i esperit de col·laboració que hi ha
amb el Departament d’Economia i Finances, tampoc pot disposar dels recursos
econòmics. “Quina espècie de màxim responsable d’una empresa soc, si no puc
decidir sobre el meu personal ni sobre determinades qüestions relacionades amb
la caixa?” es pregunta el conseller Ruiz, amb una certa decepció.
Davant del nou horitzó que ha obert la decisió de la CUP, el primer que
el conseller ressalta és que fins al maig o juny no hi haurà un nou pressupost.
Per tant tot el que es faci ha de sorgir del pressupost prorrogat. Tot i així
Bou Ruiz es planteja continuar amb la seva lluita contra les llistes d’espera,
tant pel que fa a les quirúrgiques com pel que fa a les visites a l’especialista.
Destaca també que el CatSalut haurà de ser més proactiu en general però també amb
els equips d’atenció primària atès que avui en dia no té cap sentit que la
primària resolgui a l’instant les visites espontànies i en canvi, per aquells
malalts disciplinats que quan es troben malament truquen al CAP, se’ls doni
visita al cap d’una setmana o deu dies. El conseller assegura que s’ha de
respectar l’autonomia de gestió dels centres, evidentment, però que aquests
s’han de comprometre també a prestar el servei en funció del que el CatSalut
els demani i no com ells creguin convenient.
Esquema de treball pels propers mesos del Departament de Salut |
És per això que per al 2016 el conseller veu un CatSalut molt més
proactiu, interessat directament en el servei que reben els seus afiliats,
facilitant informació als ciutadans directament i no a través dels proveïdors
dels serveis de salut com masses vegades succeeix. Per això el conseller Ruiz
reclamarà més presència a prop dels assegurats en qüestions informatives i
relacionals. Caldrà doncs millorar les relacions CatSalut/assegurat, i
CatSalut/proveïdor de serveis, sempre des de l’òptica de la col·laboració i del
treball conjunt i no des d'una perspectiva
inspectora, que en cap cas és l'objectiu.
Una de les eines bàsiques per aconseguir-ho és el contracte i el sistema
de pagament per capitació, assignant recursos al territori en funció de les
característiques de la població a atendre de manera que l’incentiu no sigui
aconseguir més diners, sinó atendre millor als malalts utilitzant el dispositiu
sanitari més adient en cada cas. Per entendre’ns: en el cas dels hospitals,
l’incentiu hauria de venir per atendre menys malalts, i que aquests siguin
resolts satisfactòriament a la assistència primària, i només vagin als
hospitals aquelles malalts que realment ho requereixin. I l’incentiu a la
primària hauria de venir en sentit contrari, és a dir per evitar derivacions
innecessàries als hospitals incrementant la seva capacitat de resolució.
(Continuarà…)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada