dilluns, 4 de gener del 2016

Trobada amb el Conseller Ruiz (I)


Després dels últims esdeveniments en la política catalana el Departament de Salut continua al peu del canó.


La reducció de les llistes d’espera (quirúrgiques i a l’especialista) continua sent una prioritat
 



Aquest matí el conseller Ruiz estava encara sota els efectes de la negativa de la CUP a investir un nou president de la Generalitat, no tant pel fet en sí, que era del tot previsible, sinó per com abordar els propers 4 mesos que com a mínim encara li resten com a conseller de Salut. Es fa difícil en aquests moments entreveure que pot passar ateses les incerteses del que pugui succeir en les eleccions del mes de març. Per tant haurem d’anar seguint com evoluciona tot plegat per veure les possibilitats de que  l’actual equip del Departament segueixi o no.

Una de les principals contradiccions amb les que s’ha trobat el conseller des que a finals del 2010 va assumir la màxima responsabilitat del Departament de Salut, és que el temps li ha demostrat que no té cap potestat sobre el personal del Departament, atès que aquest depèn de funció pública, amb tots els inconvenients que es deriven d’aquesta realitat. L’altre gran contradicció és que tot i la gran entesa i esperit de col·laboració que hi ha amb el Departament d’Economia i Finances, tampoc pot disposar dels recursos econòmics. “Quina espècie de màxim responsable d’una empresa soc, si no puc decidir sobre el meu personal ni sobre determinades qüestions relacionades amb la caixa?” es pregunta el conseller Ruiz, amb una certa decepció.

Davant del nou horitzó que ha obert la decisió de la CUP, el primer que el conseller ressalta és que fins al maig o juny no hi haurà un nou pressupost. Per tant tot el que es faci ha de sorgir del pressupost prorrogat. Tot i així Bou Ruiz es planteja continuar amb la seva lluita contra les llistes d’espera, tant pel que fa a les quirúrgiques com pel que fa a les visites a l’especialista. Destaca també que el CatSalut haurà de ser més proactiu en general però també amb els equips d’atenció primària atès que avui en dia no té cap sentit que la primària resolgui a l’instant les visites espontànies i en canvi, per aquells malalts disciplinats que quan es troben malament truquen al CAP, se’ls doni visita al cap d’una setmana o deu dies. El conseller assegura que s’ha de respectar l’autonomia de gestió dels centres, evidentment, però que aquests s’han de comprometre també a prestar el servei en funció del que el CatSalut els demani i no com ells creguin convenient.

Esquema de treball pels propers mesos del
Departament de Salut   
És per això que per al 2016 el conseller veu un CatSalut molt més proactiu, interessat directament en el servei que reben els seus afiliats, facilitant informació als ciutadans directament i no a través dels proveïdors dels serveis de salut com masses vegades succeeix. Per això el conseller Ruiz reclamarà més presència a prop dels assegurats en qüestions informatives i relacionals. Caldrà doncs millorar les relacions CatSalut/assegurat, i CatSalut/proveïdor de serveis, sempre des de l’òptica de la col·laboració i del treball conjunt  i no des d'una perspectiva inspectora, que en cap cas és l'objectiu.

Una de les eines bàsiques per aconseguir-ho és el contracte i el sistema de pagament per capitació, assignant recursos al territori en funció de les característiques de la població a atendre de manera que l’incentiu no sigui aconseguir més diners, sinó atendre millor als malalts utilitzant el dispositiu sanitari més adient en cada cas. Per entendre’ns: en el cas dels hospitals, l’incentiu hauria de venir per atendre menys malalts, i que aquests siguin resolts satisfactòriament a la assistència primària, i només vagin als hospitals aquelles malalts que realment ho requereixin. I l’incentiu a la primària hauria de venir en sentit contrari, és a dir per evitar derivacions innecessàries als hospitals incrementant la seva capacitat de resolució.


(Continuarà…)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada