Tanmateix ja venien ferits de mort, abans de la Llei 27/2013
Una eina concebuda per permetre als centres públics competir amb els privats pel que fa a l’eficiència en la gestió, ha acabat sent l’antítesi del que es pretenia
La setmana passada el diari El País publicava un article signat per
Milagros Pérez Oliva, periodista de reconegut prestigi en l’àmbit sanitari, en
el qual, entre altres consideracions la periodista escrivia que els hospitals
públics tenen l’obligació de ser tan eficients com els privats. Estic totalment
d’acord amb aquesta exigència, el que passa és que per que això sigui possible
cal que les regles del joc, per uns i altres, siguin les mateixes, i mentre
això no sigui així, els hospitals públics estaran sempre en inferioritat de
condicions respecte als hospitals privats.
El consorci hospitalari del Parc Taulí de Sabadell, fou el primer consorci del sistema sanitari públic de Catalunya |
De fet, la figura jurídica dels consorcis va ser incorporada al sistema
sanitari públic català precisament amb aquest objectiu. Es pretenia aconseguir
que els consorcis sanitaris poguessin actuar amb la mateixa agilitat i
eficiència que altres hospitals de titularitat privada pertanyents també a la
Xarxa Hospitalària d’Utilització Pública de Catalunya (XHUP).
Mica en mica però, van anar apareixent
disposicions i normatives que dificultaven cada vegada més aquell
objectiu, de manera que la intervenció de la Generalitat, basant-se en la
interpretació que el govern espanyol havia fet de la directiva europea SEC 95,
va acabar donant el cop de gràcia definitiu al considerar al consorcis
sanitaris entitats pròpies de l’administració, subjectes per tant a les
cotilles administratives pròpies de les estructures funcionarials, fet que ha
determinat que els consorcis hagin deixat de ser aquella eina àgil que havia de
garantir l’eficiència en la gestió dels recursos.
Així les coses, i amb els consorcis convertits en estructures
burocràtiques ineficients, va aparèixer el ministre Montoro que amb el seu
afany intervencionista va elaborar la Llei de Racionalització i Sostenibilitat
de l’Administració Local, en la qual es donava ja el cop de gràcia final als
consorcis. Un acord polític posterior entre el PP i CiU ha permès via una
esmena conjunta en el Senat, que els consorcis sanitaris quedessin al marge de les disposicions de
la Llei esmentada. Tot i així els consorcis continuen estant ferits de mort.
És interessant constatar en els quadres adjunts, com han quedat regulats
finalment els consorcis sanitaris en relació als consorcis comuns. He d’agrair
al prestigiós gabinet jurídic de Francesc José Maria que hagi accedit a la
publicació d’aquests quadres comparatius
Deia que els consorcis sanitaris estan malgrat tot ferits de mort, per
que a Catalunya, alguns dirigents sanitaris, i alguns alts funcionaris, membres del govern i de la oposició, sembla que no
han entès res. I dic que no han entès res basant-me en el document que han signat els Departaments de Salut i el de Economia i Finances pel qual es
regula!!! l’autonomia de gestió. A banda que l’autonomia de gestió no es pot
regular, és que confonen l’objectiu. L’autonomia de gestió per si mateixa no és
garantia de res. És evident que les organitzacions han de poder decidir per
elles mateixes el que més els convé, i no estar sotmeses a criteris arbitraris
de la intervenció o de qui sigui, però aquesta només és una part del problema.
El que és verdaderament transcendent és la capacitat de resposta, és a
dir l’agilitat en la presa de decisions.
Aquest és el tema clau. Si tens autonomia de gestió, però la legislació no
t’ajuda per poder donar una resposta ràpida a les diferents necessitats que van
sorgint en el dia a dia, si les lleis encotillen els procediments, si
t’obliguen a ser ineficient, de què serveix l’autonomia de gestió?.
Per tant, tot i que a efectes legals els consorcis sanitaris estan “salvats”, sembla evident que a efectes pràctics, continuen tan morts com
aquests últims anys, atès que la legislació en lloc de servir per facilitar la
seva feina, el que fa és posar traves i dificultar el procés de presa de
decisions amb agilitat. La ineficiència està doncs servida, i la demanda
d’aquell article de El País comentat al principi serà irrealitzable: amb
aquestes regles del joc, és impossible que els centres de titularitat pública
puguin ser tan eficients com els de titularitat privada.
Encara una última observació: els consorcis sanitaris han de poder ser gestionats com qualsevol altre empresa sanitària de titularitat privada que formi part del SISCAT. Aquesta és la fita final, és a dir, que les regles del joc siguin les mateixes per tots els participants. Tot el que sigui apartar-se d'aquest objectiu és advocar per la ineficiència en la gestió dels diners públics, i això és una responsabilitat ètica. En la mateixa línia, un altre comentari: quants polítics i funcionaris hi ha en els òrgans rectors dels centres de titularitat privada del SISCAT? Cap. Doncs prenem-ne nota...
www.rbaestudisiprojectes.cat
Encara una última observació: els consorcis sanitaris han de poder ser gestionats com qualsevol altre empresa sanitària de titularitat privada que formi part del SISCAT. Aquesta és la fita final, és a dir, que les regles del joc siguin les mateixes per tots els participants. Tot el que sigui apartar-se d'aquest objectiu és advocar per la ineficiència en la gestió dels diners públics, i això és una responsabilitat ètica. En la mateixa línia, un altre comentari: quants polítics i funcionaris hi ha en els òrgans rectors dels centres de titularitat privada del SISCAT? Cap. Doncs prenem-ne nota...
www.rbaestudisiprojectes.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada