Escrit per
Dr. Toni Iruela (@airuelal)
EBA Vallcarca SLP.
El
passat 8 de març escrivia en Ricard sobre l’ús de les TIC a la sanitat
catalana, com m’acostuma a passar subscric gairebé tot el que es deia en aquell
post. M’agradaria aportar una visió complementària, en aquest cas, des de el
punt de vista d’un metge assistencial. També vull lligar aquestes reflexions
amb les que feia en el post sobre el sentiment de pertinença al SNS.
Vaig
començar la meva residència en MFiC l’any 1992 al Consultori de Viladrau, sent
el meu tutor el Dr. Jordi Espinàs. Recordo amb agraïment aquella etapa i l’orgull per la especialitat del meu tutor i
com em va explicar el gran avenç que va representar la HCAP (Història Clínica
d’Atenció Primària) inspirada en els treballs del Dr. Jordi Gol. Molts lectors
recordaran aquelles carpetes blaves i rosses en les que introduíem els fulls
dels MEAP (motiu de consulta, exploració física, avaluació i pla de
tractament). També recordo que alguns començàvem a intentar treballar amb els
episodis de salut. Cal recordar que com tots els canvis no va ser fàcil i
encara vaig tenir ocasió de conèixer algun company que no feia servir les
carpetes de l’HCAP perquè tenia “tot l’historial al seu cap” i perquè escriure
a l’HCAP l’impedia mirar els ulls dels seus pacients, els sona?
També
em sembla rellevant recordar quan l’octubre de 1996 els companys del CAP El
Remei obrien les seves portes com la primera EBA de Catalunya; un dels aspectes
més innovadors i motiu d’enveja va ser la informatització completa del seu
centre. Quatre anys després, quan amb el Dr. Vilatimó assolíem la gestió de
l’ABS Centelles el fet de tenir
completament informatitzat el nostre centre encara no era un fet generalitzat a
l’APS catalana.
Per
tant, crec que cal posar en valor (com feia en Ricard) el molt que hem avançat
en poc més de 20 anys. Cal felicitar-nos perquè malgrat els diferents canvis
polítics al Departament de Salut, l’aposta i impuls de les TIC hagin tingut
continuïtat. Sens dubte, dos dels puntals més importants han estat la HC3
(història clínica compartida de Catalunya) així com la recepta electrònica.
Malgrat
tot, encara ens trobem distorsions i problemes en el maneig d’HC3. A títol
d’exemple, l’altre dia em va venir a la consulta una noia que va patir una
infecció urinària i que va ser visitada a l’Hospital Arnau de Vilanova de
Lleida; el metge que la va atendre li va dir que quan arribés al seu domicili,
li digués al seu metge que consultés el resultat del sediment urinari. Tinc
bona relació amb aquesta pacient i li vaig dir que no podia accedir a aquest
resultat però malgrat això, la meva pacient va dubtar i li vaig haver de
demostrar la impossibilitat d’accedir a aquell resultat. Crec que aquest fet no
és anècdota dins del nostre SNS. Fins a quin punt els professionals coneixem
les prestacions i les peculiaritats informàtiques del nostre Sistema Nacional de Salut (SNS) ?
Com
aquell anunci televisiu de que la potència sense control no és res, em
qüestiono si s’ha fet tot l’esforç perquè els diferents professionals dels
diferents àmbits assistencials i dels diferents proveïdors coneguin i facin el
millor ús de les diferents eines informàtiques que tenen al seu abast. Una
vegada més, cal recordar que sempre l’APS ha estat compromesa en primera línia
amb el SNS i que la seva resposta en general ha estat òptima.
Està
clar que dins de cada organització (proveïdor assistencial) els diferents
responsables s’encarreguen que els seus professionals facin servir els
diferents aplicatius de la institució. Però s’estimula el coneixement global
del sistema? S’estimula la interconnexió? Es veu com a riquesa la diversitat?
Malauradament, a vegades tinc la sensació que des d’alguns companys de l’ICS es
vulgui negar la realitat, que existeixen altres realitats extra ECAP, i que en
compte d’intentar compatibilitzar sistemes informàtics diversos, s’intenti
potenciar els desencontres per forçar una realitat homogeneïtzadora.
Les
TIC són ja el present, i malgrat les normals resistències al canvi, han vingut
per quedar-se. Ajudaran a millorar l’accessibilitat, a fer el SNS més eficient
i donar una atenció de més qualitat i satisfactòria. Per això, com deia en un
anterior post, trobo a faltar més sentiment de pertinença al SNS, crec que si
tots tinguéssim clar que formem part i som SNS més enllà de la entitat
proveïdora on treballem, alguns d’aquests problemes amb les TIC es resoldrien.
Per això penso que des de l’autoritat sanitària caldria assegurar que tots els
professionals tinguin un mínim de coneixement del sistema (recordo les confusions d’alguns adjunts entre ICS /
CatSalut?), de recepta electrònica, d’HC3, etc,... i per això hauria de comptar
amb la complicitat de tothom, en primer lloc, dels seus proveïdors i també
d’organitzacions professionals, sindicals i científiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada