dimecres, 16 d’abril del 2014

La Mediació en Salut va endavant


La dita popular “més val un mal acord que un bon plet”, adquireix cada dia més rellevància, sobretot si a més l’acord és satisfactori.


La intervenció com a mediadors, de professionals especialitzats, és clau per aconseguir acords que responguin a les espectatives de les parts 




Fa dos anys es va presentar públicament la iniciativa de set organitzacions del sector de la salut (associacions empresarials, col·legis professionals  i associacions de pacients i usuaris de la sanitat) per crear l’anomenada SOCIETAT CATALANA DE MEDIACIÓ EN SALUT de la qual ens vàrem fer ressò en aquest blog.

Si fem cas a l’evolució d’aquesta associació sense afany de lucre que es posa de manifest  en el seu bloc, sembla ser que aquest projecte en el transcurs dels seus dos anys d’existència, sota el lideratge del seu president Francesc José María, s’ha anat consolidant : ha triplicat el nombre de socis institucionals, ha organitzat dues jornades exitoses en quant al nombre de participants, ha començat a impartir formació en gestió de conflictes i mediació, ha consolidat  un equip de mediadors , ha començat a crear una xarxa de col·laboracions amb altres entitats interessades en promoure sistemes alternatius de resolució de conflictes i ha obtingut el reconeixement de les administracions  sanitària i de justícia i de l’Ajuntament de Barcelona. Però el més important de tot és que ha començat a prestar, sembla que exitosament, els serveis de mediació i gestió de conflictes que ofereix, particularment, en el camp dels conflictes derivats de les relacions interpersonals entre professionals sanitaris. La qual cosa vol dir que, encara que de forma molt  incipient,  s’està començant a introduir aquesta cultura que ells anomenen de pau i diàleg al sí de les organitzacions sanitàries.

Recordem que la Mediació és un mètode extrajudicial per la resolució de conflictes que consisteix en què dues o més parts involucrades en un conflicte intentin arribar voluntàriament  per si mateixes a un acord, amb l’ajut d’un tercer: el mediador. Aquest ha de ser neutral, imparcial, competent, equidistant i confidencial. La Mediació permet afrontar conflictes interns (entre els propis professionals dels centres, i entre els professionals i la institució, en aquest últim cas, en temes no estrictament laborals. També resulta molt profitosa en la resolució de conflictes externs entre els professionals dels centres i els pacients o les seves famílies, o entre professionals i proveïdors. 

Francesc Jose Maria és el president de la Societat Catalana
de Mediació en Salut
Crec sincerament que iniciatives com aquesta fan molta falta al nostre sistema de salut que es troba amb un cert desànim i mancat d’il·lusió per endegar nous projectes innovadors. Trobo, però, una absència difícil d’explicar: la dels col·legis de metges que,  potser fidels a la seva tradició secular de no participar  en iniciatives  que  no  hagin partit d’ells mateixos. I, per tant, que no es desenvolupin sota el seu lideratge.

Em comenten  fonts properes a la Societat  que,  una fita que es plantegen és la introducció com un estàndard  essencial de qualitat per a l’acreditació de centres sanitaris la utilització d’aquests sistemes alternatius de resolució de conflictes. Tant de bo que el Departament de Salut atengui aquesta assenyada petició. La cultura dels acords, com a element important dins de l'escala de valors de la sanitat catalana


Per finalitzar crec que els responsables de les organitzacions sanitàries del nostre país faríem bé de tenir en compte aquest instrument, nascut de la iniciativa de les associacions que les representen, que s’ofereix per aplicar mecanismes per solucionar conflictes basats en el  diàleg i en el principi win to win”.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada