La dita popular “més val un mal acord que un bon plet”, adquireix cada dia més rellevància, sobretot si a més l’acord és satisfactori.
La intervenció com a mediadors, de professionals especialitzats, és clau per aconseguir acords que responguin a les espectatives de les parts
Fa dos anys es va presentar públicament la
iniciativa de set organitzacions del sector de la salut (associacions
empresarials, col·legis professionals i
associacions de pacients i usuaris de la sanitat) per crear l’anomenada
SOCIETAT CATALANA DE MEDIACIÓ EN SALUT de la qual ens vàrem fer ressò en aquest blog.
Si fem cas a l’evolució d’aquesta associació
sense afany de lucre que es posa de manifest
en el seu bloc, sembla ser que aquest
projecte en el transcurs dels seus dos anys d’existència, sota el lideratge del
seu president Francesc José María, s’ha anat consolidant : ha triplicat el
nombre de socis institucionals, ha organitzat dues jornades exitoses en quant al
nombre de participants, ha començat a impartir formació en gestió de conflictes
i mediació, ha consolidat un equip de
mediadors , ha començat a crear una xarxa de col·laboracions amb altres
entitats interessades en promoure sistemes alternatius de resolució de
conflictes i ha obtingut el reconeixement de les administracions sanitària i de justícia i de l’Ajuntament de
Barcelona. Però el més important de tot és que ha començat a prestar, sembla
que exitosament, els serveis de mediació i gestió de conflictes que ofereix,
particularment, en el camp dels conflictes derivats de les relacions
interpersonals entre professionals sanitaris. La qual cosa vol dir que, encara
que de forma molt incipient, s’està començant a introduir aquesta cultura que ells anomenen de “pau i diàleg”
al sí de les organitzacions sanitàries.
Recordem que la Mediació és un mètode
extrajudicial per la resolució de conflictes que consisteix en què dues o més
parts involucrades en un conflicte intentin arribar voluntàriament per si mateixes a un acord, amb l’ajut d’un
tercer: el mediador. Aquest ha de ser neutral, imparcial, competent, equidistant
i confidencial. La Mediació permet afrontar conflictes interns (entre els
propis professionals dels centres, i entre els professionals i la institució,
en aquest últim cas, en temes no estrictament laborals. També resulta molt
profitosa en la resolució de conflictes externs entre els professionals dels
centres i els pacients o les seves famílies, o entre professionals i
proveïdors.
Francesc Jose Maria és el president de la Societat Catalana de Mediació en Salut |
Crec sincerament que iniciatives com aquesta
fan molta falta al nostre sistema de salut que es troba amb un cert desànim i
mancat d’il·lusió per endegar nous projectes innovadors. Trobo, però, una
absència difícil d’explicar: la dels col·legis de metges que, potser fidels a la seva tradició secular de
no participar en iniciatives que
no hagin partit d’ells mateixos.
I, per tant, que no es desenvolupin sota el seu lideratge.
Em comenten
fonts properes a la Societat que,
una fita que es plantegen és la
introducció com un estàndard essencial
de qualitat per a l’acreditació de centres sanitaris la utilització d’aquests
sistemes alternatius de resolució de conflictes. Tant de bo que el Departament
de Salut atengui aquesta assenyada petició. La cultura dels acords, com a element important dins de l'escala de valors de la sanitat catalana
Per finalitzar crec que els responsables de les
organitzacions sanitàries del nostre país faríem bé de tenir en compte aquest
instrument, nascut de la iniciativa de les associacions que les representen,
que s’ofereix per aplicar mecanismes per solucionar conflictes basats en
el diàleg i en el principi “win to win”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada