Jornada de debat organitzada conjuntament per la Taula del Tercer Sector Social, el Fòrum de Salut Mental i ACEBA
Més de 350 persones mostren el seu interès al voltant de la nova directiva europea
La jornada es va configurar al
voltant de diferents intervencions. La primera que podem considerar com la
ponència principal va correspondre al Sr. José Maria Gimeno Feliu, catedràtic
de Dret Administratiu de la Universitat de Saragossa que va posar de manifest
que els serveis d’atenció a les persones (sanitaris, socials i educatius) són
serveis públics d’interès general i es regeixen pels principis d’universalitat,
igualtat d’accés, equitat, continuïtat de prestacions, transparència, qualitat
i no discriminació, però no són serveis d’interès econòmic general i, en
conseqüència, no constitueixen mercat interior, motiu pel qual no els són
d’aplicació les normes sobre llibertat d’establiment i llibertat de prestació
de serveis, ni les regles sobre competència ni sobre ajuts públics. D’acord amb
això, el grup d’experts creat pel Govern de la Generalitat ha formulat un
esborrany d'avantprojecte de llei, que ha estat lliurat al conseller de Salut, per
definir un sistema sanitari públic i d’abast universal basat en la cooperació de
les institucions públiques i del sector privat, per millorar l’eficàcia, la
sostenibilitat i la qualitat del sistema, facilitant la consolidació de les
entitats sense ànim de lucre i les entitats d’economia social tal com fan els
estats membres de la Unió Europea socialment més avançats (Dinamarca,
Finlàndia, Holanda, Bèlgica i França, etc.).
En opinió del ponent, a més dels
centres de titularitat pública, que constitueixen el nucli essencial a aquests
efectes, hi cap doncs la col·laboració del sector privat, que juga un paper
complementari de caràcter estable que s’integra en les xarxes d’utilització
pública tant per la via de l’acció concertada com també per la via de la
contractació de serveis. En el primer cas cal acomplir uns determinats
requisits tècnics, i en el segon, que dona més pes a la qualitat dels serveis
públics per sobre del preu, es poden incorporar mesures de flexibilització com
el procediment simplificat, l’especial valoració de la solvència de les empreses
licitadores (en especial, la solvència tècnica o professional lligada a la
qualitat del servei amb l’exigència d’un determinat grau d’experiència), la
determinació de criteris d’adjudicació que posin en valor la qualitat del
servei), la regulació del compliment de determinats requeriments socials de
l’oferta i la determinació de condicions
especials d’execució que garanteixin la correcta prestació del servei.
Tot seguit, va intervenir Ivan
Planas, en representació del director del CatSalut. El Sr. Planas va parlar
sobre un esborrany d’avantprojecte de Llei que hauria de permetre consolidar el
sistema sanitari públic català tal com estava definit en la LOSC. Després va
ser el torn del Sr. Josep Vidal director general d’Economia Social del departament de Treball de la Generalitat
que va informar de la voluntat del govern de resoldre algunes situacions
transitòries al voltant de la concertació social, fent èmfasi en el paper rellevant
jugat per les entitats d’economia social i del tercer sector en la provisió
dels serveis d’atenció a les persones, i
la voluntat del govern d’identificar a totes les entitats que en formen part.
Seguidament es va obrir una Taula
de Debat integrada per tres experts que varen debatre al voltant de la
transposició de la directiva europea sobre contractació pública. Aquesta Taula
estava integrada pels Srs. Josep Maria Bosch, advocat assessor de la Unió
Catalana d’Hospitals, Jesús Delgado, vocal de la Taula d’Entitats del TercerSector Social i Josep Lluís Lafarga advocat especialitzat en dret públic. Tots
tres varen reclamar que la transposició de la directiva europea s’aprovi quan
abans millor, amb l’objectiu d’establir un conjunt de solucions
harmòniques que donin suport a les peculiaritats
dels sistemes sanitari i social de Catalunya, basats en al col·laboració dels
sectors públic i privat de manera que no s’acabi imposant un model ideològic de
manera que no respecti la legislació comunitària, allunyada de la idea de mercat, i impregnada del
principis d’universalitat, solidaritat, eficàcia, sostenibilitat, i qualitat
dels series.
La Jornada va concloure amb les intervencions dels secretaris generals dels departaments de
Treball i Salut Srs. Josep Ginesta i Albert Serra. El primer va insistir en la
necessitat d’aprofitar aquesta normativa europea per desenvolupar un sistema de
serveis socials basat en la col·laboració públic-privat mitjançant la
concertació i contractació de serveis en lloc de les subvencions. El Sr. Serra va
defensar que la transposició de la normativa europea sobre contractació de
servis a les persones reforci el model de col·laboració públic privat que
constitueix el sistema sanitari català.
Com a resum destacar que els
ponents van reclamar la urgència de la transposició d’aquesta directiva
europea, per diferents raons, i entre elles que la seva vigència permetria
resoldre la dicotomia públic-privat, discussió que avui està perjudicant molt
clarament la salut del sistema sanitari públic català.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada