Enric Agustí és llicenciat en medicina i cirurgia i màster en economia de la salut. Ha treballat en molts àmbits del sector sanitari, fet que li ha aportat una àmplia visió del mateix, tant des de la vesant de l'administració sanitària com des de la provisió dels serveis de salut. Ha estat entre altres càrrecs subdirector del CatSalut i la seva experiència és molt àmplia en els camps de la gestió i la planificació sanitària, i també és molt bon coneixedor dels sistemes de pagament. En aquest escrit, el Dr. Agustí fa referència a la reforma prèvia de l’Administració, com a element necessari per poder abordar després una revisió del sistema sanitari de forma eficaç. El reforçament de la Salut Pública, la remodelació del CatSalut i posar en valor i vetllar per la qualitat de l'assistència, serien alguns dels factors claus que el Dr. Agustí proposa. Aquest és el seu punt de vista:
Residencies Socials: per prendre les mesures necessàries perquè no passi més el desastre sanitari a aquests centres, la integració entre el tema social i sanitari és imperatiu. Ara per ara, s’ha demostrat que dues conselleries per gestionar les residencies socials ens han portat a una certa desorganització. Suposo que es crearà una comissió amb una sèrie d'implicats per poder dissenyar un Pla Integral d’Atenció a les Persones Grans (PIAPG) (fixeu-vos que no parlo de residències socials). Si us plau, espero que l'administració aquesta vegada executi realment les conclusions del futur pla. Per cert, l'Atenció Primària serà clau des del punt de vista sanitari, i que el replanteig del seu paper serà clau, sobretot pel que fa al reforç de recursos humans.
EPIC: Són entitats del sector públic per titularitat i control pressupostari però tenen un conveni col·lectiu propi diferent de l’ICS. De fet el contracte CatSalut-EPIC resta totalment limitat per la dotació pressupostaria aprovada pel Parlament de Catalunya. L'Administració s’hauria de replantejar tot el SISCAT com a xarxa publica tan financerament com les seves relacions contractuals.
Reformes administratives: Com no podria ser d’una altra manera, s’ha de replantejar el paper de l'administració. L'administració, com a garant de la salut del nostre país ha de repensar-se completament. Per exemple:
- Donem ara un paper més rellevant a la Salut Pública i blindem aquesta reforma perquè en un futur a ningú se li ocorri retallar aquesta part fonamental del nostre sistema.
- Establim mecanismes reals de vigilància i control als convenis/contractes dels proveïdors amb l'administració. En aquest temps de pandèmia més d’una vegada m’he preguntat: Quantes inspeccions i actes s’havien aixecat per l'administració com a control dels contractes de les residències socials? I quins havien estat els resultats de les inspeccions?
- Remodelem el CatSalut. Aquest organisme es va crear a començaments dels anys noranta del segle passat. Ha tingut molts objectius però ara hauria de fer un gir copernicà. Per dir-ho pla, replantejar-se
- Que els sistemes sanitaris moderns aposten per la integritat assistencial,
- Que es tingui en compte a les persones que treballen al sistema sanitari/social,Que s’opti per la qualitat com eix vertebrador, és a dir per canviar els “outputs” pels “outcomes”,
- Que millori la transparència i també la presa de decisions amb la informació que s’obté
En fi, penso que hi ha molta feina a fer. Sort que el personal que treballa als nostres centres és de primera qualitat tant des d’un punt de vista assistencial com humà. La seva entrega i la seva professionalitat han tapat molts dels dèficits del sistema sanitari tal com el tenim configurat avui en dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada