El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya havia plantejat un recurs d’inconstitucionalitat al Tribunal Constitucional (TC)
En la Llei d’acompanyament dels pressupostos de l’any 2012, la Generalitat hi va incloure un acord del
Consell de Direcció de l’ICS, pel qual s’establia la jubilació forçosa del
personal facultatiu a partir dels 65 anys. Aquesta llei preveu una excepció
condicionada a l’existència de 4 supòsits:
Voluntarietat
de l’interessat en continuar treballant
Temporalitat
del perllongament, com a màxim fins el compliment dels 70 anys d’edat
Mantenir
la capacitat funcional per continuar en la prestació de serveis o
desenvolupament de les seves funcions
Tenir
l’autorització del Servei de Salut en funció de les necessitats de
l’organització, articulades en un PORH. (Pla d’Organització i Recursos Humans)
Aquests supòsits s’han de donar tots
quatre per que el metge pugui continuar exercint les seves funcions a l’ICS a
partir dels 65 anys.
El Tribunal Constitucional es posiciona sobre les jubilacions forçoses a l'ICS als 65 anys |
Abans de valorar el resultat final del
conflicte, voldria fer un repàs de com s’han produït els fets al llarg dels
últims anys:
El conflicte neix a l’any 2004, quan el
Director Gerent de l’ICS (Raimundo Belenes), decideix tirar pel dret i sense
masses miraments aconsegueix que el govern li aprovi la jubilació forçosa els
metges de l’ICS. Això va donar peu a una batalla judicial que va durar 6 anys.
A l’octubre de 2007, (sent director gerent de l’Institut Francesc Jose Maria) es
va aprovar una moratòria d’aquesta disposició per a sis especialitats atesa la
manca d’especialistes (anestesiologia, ginecologia, obstetrícia, pediatria,
psiquiatria, i radiologia)
Al 2008, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va donar la raó als metges que havien reclamat en contra de
la disposició, i la norma va quedar
anul·lada. Finalment a l’any 2012 el Tribunal Suprem (TS) va confirmar la
sentència del TSJC, i la disposició va quedar definitivament anul·lada.
Mentre això succeïa, al juliol del 2010
(el gerent de l’ICS era Enric Argelagués), l’Institut va denegar a un metge de
l’ICS la possibilitat de continuar treballant a l’Institut després de complir
els 65 anys. Aquesta denegació va comportar que el metge recorregués la decisió
als tribunals de justícia. El TSJC va avaluar la situació i no va tenir clar si
la nova disposició elaborada per l’ICS i inclosa en la Llei acompanyament dels
pressupostos del 2012 podia ser inconstitucional, i va presentar un recurs
d’inconstitucionalitat davant del TC. Finalment el TC ha contestat fa pocs dies in-admetent a tràmit el recurs presentat pel TSJC. En concret el TC ha resolt:
“Inadmitir a trámite la cuestión
de inconstitucionalidad núm. 6111-2012 planteada por la Sección Cuarta de la
Sala de lo Contencioso-administrativo del Tribunal Superior de Justícia de
Catalunya
Publíquese este Auto en el
“Boletín Oficial del Estado”.
Dado en Madrid a veintitrés de
abril de dos mil trece”
Als metges de l'ICS als 65 anys els ha arribat l'hora... |
Les raons aduides per justificar
aquesta decisió fan referència al fet que la norma estatal (l’Estatut Marc del
Personal Estatutari dels Serveis de Salut) és una norma bàsica susceptible de
ser desenvolupada per una comunitat autònoma que és el que ha acabat fent
Catalunya. El TC afegeix que l’administració autonòmica pot, sense vulnerar les
normes estatals, prendre una decisió pròpia d’acord amb “les necessitats organitzatives en un context
com el present de restricció i racionalització de la despesa pública que
determina la necessitat d’adoptar una estratègia de racionalització dels
recursos humans”
Fins aquí el procés i la
situació actual (que no se si és definitiva). Veiem ara algunes reflexions
sobre el tema.
Un metge quan aconsegueix
el títol té com qualsevol universitari un seguit de coneixements que li
permeten exercir la seva professió. És al llarg dels anys quan va sumant a
aquests coneixements un seguit d’experiències i de nous coneixements que a
banda d’exercir la seva professió li permeten a més, tenir criteri. Quan arriba
als 65 anys, el seu nivell de coneixements altíssim i el seu criteri és
respectat per la resta de companys i valorat per la societat. Precisament és en
aquest moment quan cal prescindir d’un professional? Jo diria que ens estem
equivocant...
Però a més, quan el TC
parla de “racionalització de la despesa pública”, costa una mica d'entendre a què es refereix exactament, perquè no és malbaratar diner públic tirar per la borda tots aquests
coneixements del metge de 65 anys, amb tots els diners que ens ha costat al
país que aquesta persona arribés a adquirir aquests coneixements? I quant més caldrà gastar per que un metge
jove, recent titulat, ocupi la seva plaça? No seria molt més raonable si es vol “racionalitzar la despesa” deixar
que els metges de 65 anys continuïn fent les seves tasques, congelar les
plantilles, i evitar que metges joves comencin a gastar en proves innecessàries
i en definitiva a gastar per formar-se?
Encara es pot plantejar un altre argument: mentre la tònica general (i la LLei) van en la direcció d'allargar l'edat de jubilació als treballadors de l'Estat, a l'ICS s'empren la direcció contraria. Qui té raó?
Segur que els responsables de l’ICS ho veuen diferent, i creuen que jubilant al metge si la plaça no es
cobreix acabaran fent un estalvi, però estan tant equivocats... per que moltes
de les places es tornen a cobrir amb interins o becaris, o fins i tot a vegades
amb algun contracte mercantil...
Segurament que els responsables de l`ICS ho veuen diferent. Podria ser que veiguessin que un metge de 65 anys te criteri propi, se`n adona de moltes coses i no te un actitud servil. En canvi en interí és mes vulnerable, te una limitació de miras i els diu allò que els responsables volen sentir. El recanvi no és per economia sanitària , sinó per conveniència personal.
ResponEliminaEstem molt d'acord; la veritat és que resulta difícil entendre les motivacions de l'ICS a l'hora de prendre aquestes mesures.
ResponElimina