No descobreixo res si dic que un dels grans enigmes que tenim en aquests moments
la “gent de la sanitat” és el pressupost del Departament de Salut per
l’exercici 2013. Les noticies que hem rebut fins ara no són precisament
positives, en el sentit que tant el President Mas, com els consellers Mas Collell, Ruiz i Homs han repetit en diverses ocasions que les perspectives pel 2013 eren catastròfiques pel que fa al pressupost. S’ha parlat d’una retallada
per aquest any al voltant dels 4.000 milions d’€ el que implica en la realitat
un desmantellament d’una part important de l’anomenat “Estar del Benestar”.
El conseller Mas Colell té un problema complicat sobre la taula: Els pressupostos 2013 de la Generalitat de Catalunya |
Per pal·liar en part aquesta situació, ERC i CiU han pactat un increment dels impostos avaluat al voltant dels 1.000 milions d’€, fet que de
confirmar-se reduiria la retallada a 3.000 milions d’€. No és ara el moment de
discutir sobre la bondat o no d’apujar els impostos. Sembla que el més raonable
en una situació de crisi, de manca de diners en els mercats i en les famílies,
hauria de comportar mesures en sentit contrari, però el cert és que la decisió
que s’ha pres és la d’incrementar de nou la càrrega impositiva dels catalans
que a hores d’ara ja devem ser el país del mon amb una càrrega fiscal més elevada.
Dit això i si tenim en
compte que el pressupost de Salut representa quasi el 36% del pressupost global
de la Generalitat, vol dir que més de 1.000 milions d’aquesta retallada han de
sortir del seu pressupost. Però si és considera que el Departament de Salut és
el que gestiona un pressupost més elevat que la resta de departaments, i que
molts d’ells no tenen marge de retallades atès que un tant per cent molt elevat
de la seva despesa és massa salarial, queda clar que la retallada no serà
proporcional al pressupost, sinó que afectarà més intensament als departaments
que a més de massa salarial tenen altres assignacions com pagaments de
farmàcia, pagaments de proveïdors, pagaments de concerts i de programes i
serveis, inversions, etc. Per tant és lògic esperar que la retallada afecti més
que proporcionalment al Departament de Salut, i en general a la resta de
departaments que configuren juntament amb Salut l’Estat del Benestar (Benestar
i Família i Ensenyament).
El conseller de Salut Boi Ruiz és un dels més interessats que el presuspost 2013 no sigui tan catastròfic com inicialment semblava |
Aquest és el panorama
pressupostari que tenim al davant per a l’any 2013. Davant d’aquesta realitat
que por acabar sent dramàtica, sembla que el conseller Mas Colell no vol córrer a l’hora de presentar el pressupost 2013 al Parlament de Catalunya. I no vol
córrer per que intueix o sap o espera que el límit de dèficit que imposa el
govern de Madrid a les autonomies pugui alleugerir-se una mica. Si l’any 2012
el dèficit màxim permès pel govern espanyol era de l’1,5% del PIB de cada
comunitat autònoma, per l’exercici 2013 aquest límit de dèficit s’ha reduït al
0,7 % del PIB. En el cas de Catalunya, aquest 0,7% del PIB es situa als
voltants d’aquests 4.000 milions d’€ que en principi se’ns va anunciar com a
retallada pel 2013.
Està clar que si la
decisió depengués exclusivament del govern espanyol, i particularment del Sr. Montoro no hi hauria cap mena d’esperança en la flexibilització d’aquest dèficit i per tant Catalunya estaria escanyada financerament fins a límits
certament insuportables. La sort que tenim, el que suposo que és l’esperança
del conseller Mas Colell, és que a Europa comencen a sentir-se veus i comentaris d’alguns líders que preocupats pel nivell d’atur existent a Espanya, semblen disposats a flexibilitzar els límits del dèficit pel govern espanyol per l’any 2013. Finalment s’han adonat
que les retallades equivalen a més atur, i més atur vol dir més despesa pública
i això es contradiu obertament amb al decisió de retallar despesa pública.
El Comisari Europeu per assumptes econòmics Olli Rehn sembla disposat a flexibilitzar el límit de dèficit a Espanya per l'any 2013 |
Diuen que a partir del febrer ho decidiran, i si la decisió és favorable a aquestes tesis, podríem
esperar per el 2013 unes retallades molt més suportables tot i que en els
nivells que ja estem, qualsevol retallada serà sens dubte dolorosa. Sembla també que per algun contacte que la Generalitat ha fet amb Brussel·les aquesta vegada s’obligaria al govern espanyol
a transferir a les comunitats autònomes la flexibilització del dèficit que
s’atorgui al govern espanyol. El temps ho aclarirà, però d’entrada, fins ben
entrat el mes de març que ningú esperi els pressupostos 2013 del Departament de
Salut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada