L’ampliació horària dels serveis d’Hemodinàmica a Tarragona, Girona i
Lleida és una decisió que estava inclosa en les accions del Pla Director de
Cardiologia previstes per aquest any 2015
El nou concurs d’ambulàncies manté el mateix nombre de vehicles que el concurs anterior
L’entrevista al Dr. Padrosa a “La Xarxa” va continuar amb una pegunta
relativa a una petició que farà properament l’Ajuntament d’Anglès que vol
demanar a Salut que es construeixi a la localitat un heliport per que temen que
el nou concurs d’ambulàncies implicarà un menor nombre de vehicles a la zona.
Sobre aquesta qüestió el Dr. Padrosa ha volgut recordar que el concurs
d’ambulàncies ha sortit amb el mateix nombre de vehicles que el concurs
anterior, i per tant no hi haurà reducció d’ambulàncies. Ha afegit però que
quan es fan aquests tipus de concursos s’estudia com han variat les
característiques de les poblacions, l’efecte de les noves vies de comunicació
etc. I en funció d’aquestes dades s’adequa la xarxa d’ambulàncies a la nova realitat
i es decideix on cal situar la base de les ambulàncies. A Catalunya aquest
últim any s’han activat uns 3000 serveis o actuacions que han requerit
helicòpter. No té cap sentit situar una base d’helicòpters a Anglès quan a
menys d’un minut de vol una vegada enlairat l’helicòpter, hi estan situades les
ambulàncies. Les ambulàncies estan fora de la població per que d’aquesta manera
s’agilitza el seu desplaçament a altres zones, doncs s’estalvien circular pels
carrers de les poblacions. Per altre banda, el Dr. Padrosa ha recordat que “no per que no ho hagi un heliport, això
impedeix als helicòpters arribar”.
L’entrevista no podia acabar sense la pregunta del tema estrella
d’aquest 2015, com és l’ampliació dels serveis d’Hemodinàmica a Tarragona, Lleida i Girona. En aquest sentit el Dr. Padrosa ha hagut de fer un primer aclariment explicant
que aquests serveis no s’han tancat mai, tot i que hi ha molta gent que per
error en reclama la reobertura. Per això vol explicar bé el procés: aquests
serveis van ser implantats pel govern tripartit, però amb un funcionament de
dilluns a divendres durant 8 hores cada dia. L’actual govern, tot i les
retallades, al 2012 va ampliar aquests serveis que van passar a funcionar de
dilluns a diumenge durant 12 hores al dia, fins que ara, i tal com preveu el Pla Director
de Cardiologia per l’any 2015, els
servei funcionarà a partir del 16 de febrer les 24 hores del dia els 365 dies a
l’any. En aquest sentit Josep Maria Padrosa va mostrar la seva sorpresa per que
un dels que ha demanat aquesta ampliació ha estat el Sr. Ballesteros alcalde de
Tarragona. “Costa entendre que un alcalde
del PSC que porta molts anys com alcalde de Tarragona, reclami ara aquesta
ampliació d’horaris, i en canvi no ho fes al 2010 quan governava el tripartit.
Perquè això? Els interessos electorals haurien
de quedar molt al marge de la sanitat”.
L’entrevista va continuar amb qüestions relacionades amb les llistes
d’espera, sobre les que en les dues entrades anteriors ja vaig donar la
informació més rellevant. En tot cas afegir que el procediments garantits seran finalment 27 i no 26 com es deia ahir, i que dels anteriors 14 procediments
garantits només en quedaran 3: pròtesis de maluc, de genoll i cataractes. També
destacar que els hospitals hauran de facilitar al malalt una informació formal
sobre el temps d’espera per ser intervingut. Com es veu, una sèrie de
progressos prou importants.
Destacar també que el fet de tancar el 2014 amb unes llistes d’espera
quirúrgiques similars a les del 2010, s’ha fet gràcies a l’ajut dels professionals
i també dels proveïdors. “Això demostra
que quan hi ha orientacions i objectius clars, el sistema treballa per assolir
els resultats”. En aquest sentit, el Dr. Padrosa ha dit que aquests bons
resultats quirúrgics s’han assolit sense costos addicionals pel Departament de
Salut.
Fins aquí el que va donar de si l’entrevista. Ara jo voldria afegir un
comentari. El Departament de Salut i el CatSalut han passat per situacions
complicades que han afectat la imatge de
la sanitat pública catalana. Quan davant d’aquests situacions es dona la
callada per resposta, el deteriorament de la imatge es fa més gran per que els
que critiquen, ho continuen fent, sense que ningú els posi els punts sobre les
i i al final la població s’acaba creient allò que es repeteix una vegada i un
altre fins a la sacietat, com per exemple el tema de la privatització de la
sanitat. En una entrada anterior al blog, explicava que una de les
característiques fonamentals d’un gerent però també d’un alt directiu d’avui és la seva
capacitat de comunicar. El que divendres passat va fer el Dr. Padrosa va ser
precisament això, comunicar; va agafar el brau per les banyes, va explicar el
que es fa, parlant clar i sense voler passar per sobre dels interlocutors com
una piconadora, però parant els peus quan toca a aquells que desvirtuen la
realitat. Per tant cal felicitar al Dr. Padrosa, i en tot cas potser lamentar
que no ho hagi fet més sovint. Esperem que de cara al futur vagi als mitjans a explicar
tot allò que fa el CatSalut que és molt i molt important. Dic bé, anar al
mitjans; no fer rodes de premsa…
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada