Ja fa algunes setmanes que al Departament de Salut imperava una
sensació de calma, però amb una certa artificialitat. Finalment ahir a la nit
va saltar la notícia: el consell d’administració de l’ICS va aprovar començar la descentralització de l’ICS a través de la creació de filials en aquest cas
com a proves pilot que es desenvoluparan a l’Hospital de Lleida Arnau de
Vilanova i a 25 equips d’atenció primària de la demarcació de Girona.
Segons va explicar el director gerent de l’ICS, l’objectiu final és des
composar l’actual ICS en 22 empreses públiques, una per cada un dels hospitals
i la resta agrupant per proximitat equips d’atenció primària. L’idea no és
dolenta però comporta moltes dificultats.
La teoria del big bang té aplicació al procés que viurà l'ICS |
La primera fa referència a la gestió dels recursos humans. Pel que
sembla, coexistiran dos tipus de contractes en el si d’aquestes empreses
públiques: els que actualment en formen part que són estatutaris, i els s’hi
puguin incorporar en el futur, que seran laborals. Aquesta coexistència pot ser
conflictiva. Ja hi han experiències a Catalunya amb finals oposats. En alguns
llocs (equips d’atenció primària de Rubí, o hospital de Viladecans, o
laboratori de l’Hospital de Terrassa i
molts altres, amb final feliç atès que la coexistència en un mateix lloc
de contractes diferents (i per tant retribucions diferents per fer la mateixa
feina) no ha comportat excessives
dificultats. Però hi ha hagut també experiències negatives, i els propis
serveis centrals de l’ICS i l’atenció primària de l’ICS en són un exemple quan
ja fa forces anys es va intentar que la
plantilla fos laboral i al llarg del temps amb les pressions sindicals el que
va acabant succeint és que tot el personal va acabar sent funcionari.
L'Hospital Arnau de Vilanova de Lleida, serà prova pilot per la descentralització de l'ICS |
Un altre perill important és la política i els polítics. Aquestes
empreses públiques tindran un consell d’administració i els polítics i partits
locals segur que hi voldran estar representats. I això comporta dos problemes diferenciats.
El primer referent a l’escalada en equipaments i serveis amb que els polítics
voldran dotar els seus centres de salut i hospitals per tal de vendre a la
població que gràcies a ells l’hospital o els CAPS tenen tal o qual equipament,
situació que portarà al centre al dèficit i per tant per aquest viatge no feien
falta alforges. I el segon és que es
corre el perill de portar a Hospitals i CAPS la batalla política que es dona als
ajuntaments, cosa que fins ara en la quasi la totalitat d’hospitals catalans
s’ha intentat evitar.
Hi ha encara un tercer risc important al meu entendre com és tota
l’estructura legal que ha de cobrir jurídicament la nova situació. El director gerent de l’ICS ha explicat que aquesta divisió de l’ICS en 22 empreses públiques ha estat possible gràcies a l’aprovació de les dites “Lleis
Òmnibus” recentment aprovades pel
Parlament. Tanmateix històricament, cada vegada que s’ha intentat implementar a
l’ICS algun plantejament nou, els sindicats han trobat la manera d’identificar
els punts més febles del nou plantejament per abocar-s’hi jurídicament, fet que
ha comportat que l’ICS ha hagut de pagar molts diners per les diferents
sentències desfavorables que ha anat aconseguint en els jutjats.
Tot plegat em fa pensar en la conveniència de fer aquesta acció de
compartimentar l’ICS amb molta cautela i amb les màximes garanties jurídiques.
Les conseqüències de fer-ho malament poden ser desastroses.
El director gerent de l'ICS Joaquim Casanovas va anunciar ahir la disgregació de l'ICS en 22 empreses públiques |
El motiu formal que mou als dirigents de l’ICS a prendre aquesta
decisió és dotar a aquestes empreses públiques d’una major autonomia de gestió.
Jo crec que el motiu és un altre que
oficialment no es pot dir. Jo crec que el motiu real és desmantellar un monstre
(l’ICS) que ha crescut d’una manera molt important i que per la seva dimensió,
però també per la seva complexitat administrativa és totalment ingovernable. Jo
crec que és aquesta i no altre l’autèntica raó per la qual l’ICS sofrirà aquest
big bang que el convertirà en una multitud de petites empreses, amb la
pretensió de que siguin força més governables del que ara ho és el propi ICS.
Sincerament em fa molta por que amb l’aparició dels polítics en els consells d’administració l’objectiu
se’n vagi en orris.
Tant de bo estigui errat en la meva apreciació.
Si s`han pagat sentències desfavorables , és perquè l`ICS ha actuat amb arbitrarietat i il.legalitat. Les noves mesures es poden fer, però legalment i no deixant al caprici dels responsables de personal intermitjos actuar irresponsablement sense mes limitacions que la seva pròpia voluntat. Naturalment els jutjats passen factura, però com que als causant no els demanen responsabilitat. Endavant i torna.m`hi. No aprenen.
ResponEliminaestic d'acord amb tu. mai n'aprenen. tinc la sensació que amb aquesta reforma es generaran molts buits legals que ompliran els jutjats de recursos
Elimina