Comentava en la última publicació en aquest blog, que l’ICS ha anunciat
la creació de 22 empreses públiques per intentar dotar de major autonomia de
gestió a tota la seva xarxa assistencial
de primària i hospitalària. Es pretén dividir tot l’ICS en aquests 22 ens, dos
dels quals (Hospital Arnau de Vilanova de Lleida i 26 equips d’atenció
primària de la demarcació de Girona)
començaran a rodar ben aviat com a prova pilot.
Al conseller Ruiz li encantan els micròfons dels mitjans. Ara vol recuperar imatge amb aquest plantejament a l'ICS. Que tingui sort! |
També avançava que al meu entendre la intenció bàsica de tot plegat és
la de dinamitar aquest monstre en que s’ha acabat convertint l’ICS. Només a
través de la seva fragmentació es pot intentar que els diferents fragments es
puguin gestionar; tot l’ICS sencer en el seu conjunt està clar que no és
possible.
Ara bé; la forma en que s’ha decidit fer, pot resultar qüestionable si
més no en un moment en el que l’administració pública vol fer un esforç de
racionalitat eliminant estructures innecessàries i ineficients. En aquest
sentit sembla que es volen reduir de forma dràstica les empreses públiques tant a nivell estatal com del govern de la Generalitat, i és precisament en aquest
moment, i amb aquesta conjuntura quan l’ICS ens avisa que ells es volen
fragmentar mitjançant la creació de 22 noves empreses públiques? És coherent tot
això? Segur que tenen el vist i plau del màxims responsables polítics del país?
Jo diria que el discurs de presidència de la Generalitat avui és un altre.
Una de les obres d'INNOVA a Reus, paralitzada per manca de recursos |
Jo crec que la fragmentació és del tot necessària, però la fórmula ha
de ser mitjançant empreses públiques? 22
noves empreses públiques vol dir entre altres coses 22 consells d’administració
diferents, 22 estructures de poder noves a Catalunya més enllà del propi
Departament de Salut. Vol dir (suposant
uns consells d’administració integrats només per 10 membres) 22 gerents; 22
directors mèdics o assistencials, 22 secretaris del consell, tots ells amb les
seves respectives retribucions. Vol dir 220 dietes d’assistència als consells
al mes. Vol dir en definitiva gastar un dineral només en estructura
administrativa per cada una d’aquestes empreses públiques. Estem segurs que
aquest és el camí?
El nou Hospital de Reus, promogut per INNOVA, amb un cost excessivament elevat per les necessitats de la població que até. |
No em puc estar de comentar a més que aquest plantejament té similituds
amb la realitat d’INNOVA a Reus. Recordem que Josep Prat expresident d’INNOVA
és l’actual president del Consell d’Administració de l’ICS. INNOVA va teixir unentramat d’empreses públiques a l’Ajuntament de Reus que li està costant molts
mals de cap a l’alcalde actual d’aquesta localitat i que ha dut
a l’oficina antifrau a indagar
les activitats de Prat per una pressumpta incompatibilitat de càrrecs. A banda del que resulti d’aquesta investigació (sobre
la que cal respectar el principi d’innocència) sembla que INNOVA s’ha trobat
amb unes pèrdues milionàries que ofeguen d’una manera molt greu la tresoreria
de l’Ajuntament de Reus. És preocupant imaginar similituds entre INNOVA i l’ICS. Podria ser catastròfic.
Manifestació contra la gestió de Prat |
Finalment, vull comentar un altre aspecte relacionat amb aquest
plantejament. Per dur a terme aquesta fragmentació de l’ICS calen 22 gerents.
Dels actuals, només 3 o 4 mereixen aquesta responsabilitat professional. La
resta són oportunistes amb carnet de
partit o sense, sense cap experiència professional que els habiliti per estar
al davant d’aquesta etapa que serà dura, difícil i complicada. D’on sortiran
els gerents? Dels partits polítics? De l’amiguisme?
Si les coses no es fan bé, l'ICS pot passar d'un Big Bang a Súper Nova |
Cal saber a més que de l’actual equip, alguns dels gerents més
professionals i per tant bons, estan a punt de deixar l’ICS per que el mercat
els ofereix millors retribucions. Com els substituiran? Amb un ICS sense
professionals de la gestió de nivell,
l’experiència està condemnada al fracàs.
El projecte de Big Bang de l’ICS pot acabar en “Súper Nova”
Coneixeu molt be la talla dels gerents. De la seves camarilles, millor que no en parlem.
ResponEliminaJoan
Malauradament dels gerents actuals de l'ICS només en salvo 3 o 4 a tot estirar. La resta, o amiguets dels que manen, o gent de carnet, o llestets oportunistes. Aquesta gent no pot ser la base sobre la que pivoti tota la moguda que és vol dur a terme.
ResponElimina