És el propi 061, amb els seus protocols i la seva burocràcia, qui contribueix a la saturació dels serveis d’urgències de la sanitat pública.
El servei 061 CatSalut Respon necessita millorar la qualitat de la seva atenció telefònica, revisar els protocols d’actuació i assegurar-se que es compleixen, si es vols oferir als ciutadans una sanitat de qualitat i sobretot eficient.
Avui explicaré una experiència que he viscut amb certa proximitat relativa al funcionament del servei 061 CatSalut Respon. Es tracta d’una atenció sanitària a una persona de 99 anys que presentava una descompensació del seu estat de salut. Degut a l’avançada edat de la malalta, l’objectiu de la família era aconseguir que un metge es desplacés al domicili de la persona afectada per valorar l’estat de la malalta i els símptomes que presentava.

Si la família hagués acceptat la proposta del 061, aquesta malalta de 99 anys, s’hauria trobat davant d’un servei d’urgències hospitalari, que l'hauria aparcat durant unes quantes hores en una seient, en una llitera, en un box o en un passadís per finalment ser remesa de nou al seu domicili amb un paracetamol. A ningú se li escapa que aquesta malalta hauria arribat a casa seva pitjor del que n’havia sortir. I tot per que el 061 CatSalut Respon estalvies enviar un metge al domicili.
Després ens lamentem quan els serveis d’urgències hospitalaris es saturen. I la contradicció apareix quan des del CatSalut s’insisteix en que els malalts acudeixin al recurs més adequat (urgències de primària, CUAP o 061 CatSalut Respon) per tal de no col·lapsar els serveis d’urgències dels hospitals i a vegades són els propis serveis del departament de Salut qui amb les seves decisions absurdes estan saturant els seus propis serveis d’urgències. Com s’entén sinó, que sense valorar a la malalta li volguessin enviar una ambulància per portar-la a un servei d'urgències hospitalàries?
Aquestes pràctiques mostren clarament que dins de la pròpia estructura de l’administració, hi han estaments que no segueixen les pautes d’actuació establertes. Existeix una mena d’organització paral·lela que el que pretén és donar cobertura a interessos corporatius. En el cas de l’exemple, el que es perseguia era evitar que un metge s’hagués de desplaçar a un domicili, encara que per això es necessités mobilitzar una ambulància, traslladar a una avia de 99 anys al servei d’urgències d’un hospital sense que un metge hagués valorat la conveniència dels trasllat, i on després del triatge hauria esperat un mínim de 6 o 7 hores per ser valorada finalment per uns professionals amb una sobrecàrrega important de feina, per finalment ser retornada al seu domicili.

Per cert, la malalta va ser valorada per un metge privat, que va tranquil·litzar a la família, abans que hores més tard arribés el metge del 061, que després d’explorar a la malalta es va limitar a dir que “les dejo reservada con caràcter preferente una ambulància por si la enferma empeora y finalment la quieren trasladar...” Per cert, la malalta està del tot recuperada gràcies a les atencions i consells del metge privat.
Que des del CatSalut s’insisteixi una vegada i un altre en que abans d’anar al servei d’urgències d’un hospital es recorri a altres dispositius sanitaris més adequats és molt convenient i oportú. Però no estaria de més que aquesta observació el CatSalut la fes extensiva també als als seus propis serveis i a les persones que atenen el servei telefònic del 061 CatSalut Respon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada