La Llei queda pràcticament inservible atès que el recurs afecta gairebé a la seva totalitat
Josep Maria Argimon, subdirector del CatSalut, afirma en un article al diari ARA, que els recurs no tindrà efectes a Catalunya atès que el CatSalut donarà instruccions als centres sanitaris per que aquests continuïn garantint l’assistència sanitària a tota la població resident a Catalunya.
Al mes de juny de l’any
passat el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei 9/2017 d’universalització
de l’assistència sanitària a Catalunya amb càrrec a fons públics per mitjà del
Servei Català de la Salut. Aquesta Llei pretenia estendre l’assistència sanitària
pública a tota la població resident a Catalunya, sense exclusions.
Tal com han
defensat diferents experts i com proven nombrosos estudis, una assistència sanitària
amb una cobertura molt àmplia millora la salut de tota la població i en
especial la dels col·lectius més febles. Les autoritats sanitàries catalanes
varen ser conscients d’aquest situació ja en temps de Boi Ruiz com a conseller
de Salut. Va ser llavors quan el departament de Salut a través del CatSalut va
elaborar la Instrucció 08/2015 que regulava l’accés a l’assistència per a les
persones estrangeres que no tenien la condició d’assegurats o beneficiaris del
Sistema Nacional de Salut. El departament de Salut, tal com varen fer altres
comunitats autònomes, va voler sortir al pas de les limitacions que el govern del
PP havia introduït en l’accés als serveis sanitaris d’aquests col·lectius. La normativa del CatSalut introduïa però una certa barrera d’entrada, atès que exigia l’empadronament
per accedir al primer nivell de l’assistència, i un mínim de 3 mesos d’empadronament
previ per accedir al segon nivell de l’assistència.
Ja en època del
conseller Comin, es va decidir eliminar aquesta restricció que havia introduït el
CatSalut, i universalitzar l’assistència sanitària. A aquest efectes el
Parlament de Catalunya va aprovar la Llei 9/2017, impulsada pel conseller
Comin, que entre altres qüestions eliminava les barreres existents. Les condicions
establertes en aquesta Llei per accedir a l’assistència sanitària per part dels
col·lectius en qüestió estaven recollides en l’article 2 de l’esmentada Llei que
diu:
1. L'accés a l'assistència sanitària amb càrrec a fons
públics per mitjà del Servei Català de la Salut de les persones que tenen la
condició d'assegurades o beneficiàries del Sistema Nacional de Salut de l'Estat
s'ha d'ajustar al que estableix la normativa sectorial específica per raó de la
qual se'ls ha reconegut aquesta condició.
2. L'accés a l'assistència sanitària pública per mitjà
del Servei Català de la Salut de les persones que no tenen la condició
d'assegurades o beneficiàries del Sistema Nacional de Salut de l'Estat
requereix que acreditin la residència a Catalunya i que no tinguin accés a
l'assistència sanitària, amb càrrec a fons públics, per mitjà d'una entitat
diferent del Servei Català de la Salut.
3. Als efectes d'aquesta llei, s'entén per residents:
a) Les persones empadronades en un municipi de Catalunya.
b) Les persones que acreditin l'arrelament a Catalunya
mitjançant els criteris que es despleguin per reglament i que han de tenir per
objecte donar accés a l'assistència sanitària, amb càrrec a fons públics, a
persones i col·lectius en risc d'exclusió social.
Així les coses, el consell de ministres de divendres passat, va decidir interposar un recurs d’inconstitucionalitat
contra la Llei del Parlament de Catalunya. En concret, es recorren els articles
1, 3, 4, i 5 de l’esmentada Llei, així com els apartats 2 i 3 de l’article 2. També
són objecte de recurs les disposicions addicionals segona, tercera, quarta i
setena, així com la disposició final primera. Tenint en compte que la Llei
catalana només té 5 articles, queda clar que el govern espanyol el que fa és deixar
la Llei del tot inservible.
Aquesta situació ha
estat denunciada via Twitter pel director del CatSalut, però especialment per
Josep Maria Argimon, subdirector del Servei Català de la Salut, que en un valent
article publicat al diari ARA, diu que aquest atac del govern espanyol a l’autonomia
legislativa de Catalunya és un altre més de les nefastes conseqüències de l’aplicació
de l’article 155 de la Constitució. Argimon assegura que aquesta situació
creada pel govern de M. Rajoy, no tindrà efectes a Catalunya atès que “el CatSalut
donarà instruccions als centres sanitaris que integren el SISCAT perquè continuïn
garantint l’atenció sanitària a tota la població resident a Catalunya. Pel que
fa a la població no resident a Catalunya, rebrà com fins ara atenció en
situacions d’urgència; les persones que no disposin de recursos hauran de
continuar signant una declaració responsable fent constar que no poden assumir
el cost de l’assistència”. Vol dir que la intenció del CatSalut sembla prou clara; continuar atenent a la població que ho necessiti. Ningú pot posar cap mena de retret a una situació de manual si ens mirem les coses des d'un punt de vista ètic.
Josep Maria Argimon acaba el seu article dient que “coneixent el tarannà de la ministra de Sanitat, i sabent que està d’acord a oferir una atenció justa i equitativa a tota la ciutadania, estic segur que no s’oposarà al fet que el subdirector del CatSalut desobeeixi el Tribunal Constitucional i des de Catalunya es continuï garantint l’atenció al conjunt de la nostra població”. Tot un desafiament a la Sra., ministra, i un risc personal important del Dr. Argimon que tots li hem d’agrair, atès que s’arrisca personalment en benefici de tota la població de Catalunya. Val a dir que el sindicat Metges de Catalunya i els Col·legis de Metges de Catalunya han manifestat també el seu desacord amb la suspensió de la Llei, que ha suscitat també una onada de crítiques dels professionals de la salut.
Josep Maria Argimon acaba el seu article dient que “coneixent el tarannà de la ministra de Sanitat, i sabent que està d’acord a oferir una atenció justa i equitativa a tota la ciutadania, estic segur que no s’oposarà al fet que el subdirector del CatSalut desobeeixi el Tribunal Constitucional i des de Catalunya es continuï garantint l’atenció al conjunt de la nostra població”. Tot un desafiament a la Sra., ministra, i un risc personal important del Dr. Argimon que tots li hem d’agrair, atès que s’arrisca personalment en benefici de tota la població de Catalunya. Val a dir que el sindicat Metges de Catalunya i els Col·legis de Metges de Catalunya han manifestat també el seu desacord amb la suspensió de la Llei, que ha suscitat també una onada de crítiques dels professionals de la salut.
Com diu Josep Maria Puig, secretari del sindicat Metges de Catalunya, l'aplicació del 155 ha facilitat que l'Estat hagi recorregut la normativa catalana. Segons el Dr. Puig el problema és ètic i moral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada