Les patronals estan molt allunyades de les propostes sindicals atès que l’administració catalana, degut a la situació política i econòmica del país, està subjecta a unes limitacions que fan impossible poder assumir la totalitat de la plataforma sindical
Per altre banda, algunes de les propostes dels sindicats afecten a aspectes organitzatius de l’assistència que les patronals tampoc s’hi mostren conformes.
Lligar les revisions salarials a l’IPC sembla cosa del passat. Avui té molt més sentit relacionar els increments retributius amb l’increment de la productivitat, individual i/o col·lectiva.
(...Continua de
l’entrada anterior)
Vista la posició i
les demandes dels sindicats, veiem ara quina ha estat la reacció inicial de les
patronals. En principi veuen inviable l’acceptació de tots els punts inclosos
en la plataforma sindical no només des de la vessant econòmica sinó també des
de la vessant organitzativa. Ara estan quantificant el cost de les propostes incloses en la plataforma i s’han compromès a donar a conèixer la seva postura
en una propera reunió que està prevista pel dia 18 d’abril. Tanmateix la
proposta sindical sembla impossible d’acceptar. Tal com va dir el dia de la
reunió un representant d’una de les patronals presents a la mesa negociadora
dirigint-se als sindicats “ens ho poseu difícil a les patronals per decidir per
on comencem a dir que no”.
Davant de la
realitat del país, tots plegats hauríem de fer una reflexió i analitzar on
estem. És del tot cert que qui ha suportat amb més duresa els efectes de la crisi
són els treballadors del sector sanitari públic. També és cert que tot i així,
la seva dedicació i el seu interès han estat claus per mantenir la qualitat del
sistema sanitari. Però també és cert que el país no es pot pagar avui per avui
tot el que els sindicats demanen en la seva plataforma. Crec sincerament que
fer una “carta al reis” en la que s’inclouen absolutament totes les
reivindicacions possibles, no és propi d’uns sindicats seriosos. Dona més la
sensació de que es pretén que et diguin que no, que no pas discutir una
plataforma de conveni que pugui ser considerada seriosament. Així no anem
enlloc.
Més enllà d’altres
consideracions tornem a estar davant del dilema de qualsevol negociació de
conveni a la sanitat pública. Sempre és el mateix plantejament: increment de les retribucions, i menys jornada de treball. És a dir un encariment
insostenible de l’hora real treballada, i una caiguda de la productivitat que
ni tan sols un país molt ric se la podria permetre.
Vull tornar a
insistir en un plantejament que ja he exposat en altres ocasions. La negociació
col·lectiva no pot estar permanentment centrada en la reducció de jornada i els
increments salarials. Ja hem vist quins han estat els resultats d’actuar
d’aquesta manera. L’activitat econòmica ha de servir per aportar riquesa al
país, als que s’hi juguen els seus diners i als treballadors que són en darrer
terme els qui fan possible que uns i altres puguin obtenir rendiments. Sense
gent que s’hi jugui els seus diners no hi ha activitat econòmica; sense governs
que regulin, facilitin i controlin les regles del mercat tampoc no hi ha
activitat econòmica, i si n’hi ha és coma la selva, la llei del més fort. Però
sense treballadors que aportin el factor treball tampoc hi pot haver activitat
econòmica. Per tant són tres elements que es necessiten els uns als altres, i
que exigeixen un tracte just i equitatiu a les seves aportacions. Per tant,
estic del tot d’acord a la retribució digna i adequada dels professionals dels
sector sanitari públic. Només faltaria.
Discrepo de la
manera de fer-ho. Lligar les retribucions a un índex com l’IPC no sembla el més
adequat quan aquest índex no mesura en cap cas la generació de riquesa. Si un
treballador ha de cobrar més, ha de ser perquè la seva empresa generi els recursos
necessaris per poder retribuir millor als seus treballadors, i per això cal que
l’empresa sigui eficient, i millori any rere any la seva productivitat. Per
això trobo molt més raonable que els salaris vagin d’acord a la productivitat.
Els anys que l’empresa va molt bé, els salaris pugen i quan l’empresa no va
també els salaris no pugen tant o no pugen gens, o fins i tot baixen.
No dec estar tan
equivocat quan la Secretaria d’Estat de la funció pública i els sindicats han
arribat a un acord a nivell estatal (que en el cal de Catalunya afectarà a les
empreses públiques i consorcis del CatSalut) pel qual entre altres coses
l’increment retributiu pel trienni 2018/19/20 contempla una part fixa i una
part variable, aquesta última vinculada al creixement de l’economia en aquest
cas mesurada segons el PIB. Alguns comencen a anar en la bona direcció. Per
cert, com a benefici col·lateral de lligar l’increment de les retribucions a
l’increment de la productivitat, els sindicats no tondrien ja cap interès a continuar baixant la jornada laboral atès que a menys jornada, menys productivitat i per
tant menys salari...
Tornant a casa
nostra, i a les possibilitats d’èxit d’aquesta plataforma de reivindicacions
presentada pels sindicats, pel que sembla avui, les possibilitats d’un acord
són remotes. Caldrà seguir la negociació per veure si al final de les
negociacions és possible un acord que satisfaci a les dues bandes. Molt complicat
ho veig...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada