Es salva una de les amenaces que planava sobre els consorcis, però tot i així continuen sent estructures administratives poc eficients
No queda clar si els consorcis sanitaris locals, en els que no hi participa la Generalitat, estan o no afectats per aquesta Llei
També queda a l'aire si les retribucions del personal laboral estaran supeditades o no a la dels llocs de treball equivalents del CatSalut
Ahir va veure la llum la regulació legal dels consorcis
sanitaris mitjançant la modificació de
la Llei15/1997, sobre habilitació de noves formes de gestió del Sistema
Nacional de Salut, que ha introduït la Llei 15/2014, de racionalització del
sector públic, gràcies a una esmena presentada pel Grup Català CiU al Senat.
Aquesta regulació
específica dels consorcis sanitaris era del tot necessària desprès de que a
finals de l’any passat una modificació de la llei de règim jurídic de les
administracions públiques (Llei 30/1992) introduís una regulació dels consorcis
amb caràcter general que torpedinava l’existència dels sanitaris, que a casa
nostra tenen un important pes específic en la provisió de serveis.
El centre sociosanitari Federica Montseny del consorci sociosanitari de Viladecans |
La regulació específica dels consorcis sanitaris aclareix que
aquests consorcis han d’estar adscrits a l’administració sanitària responsable
de la gestió de serveis del Sistema Nacional de Salut, és a dir en el cas
català del CatSalut, així com que el règim pressupostari, comptable i de control aixi com la responsabilitat de l’auditoria de comptes seran el del
CatSalut i de la Intervenció adjunta per a la Seguretat Social respectivament.
Els consorcis sanitaris, a diferència dels de règim comú, podran continuar contractant personal en règim laboral. Però en aquest àmbit dels recursos humans es generen alguns dubtes: Com s’ha d’interpretar que el personal laboral contractat directament pels consorcis sanitaris adscrits a CatSalut han de tenir un mateix règim jurídic? I en matèria de retribucions sobre la que la nova norma no es pronuncia, serà d’aplicació subsidiària la regulació dels consorcis comuns que preveu que no poden superar les dels llocs de treball equivalents a l’administració d’adscripció?
Els consorcis sanitaris, a diferència dels de règim comú, podran continuar contractant personal en règim laboral. Però en aquest àmbit dels recursos humans es generen alguns dubtes: Com s’ha d’interpretar que el personal laboral contractat directament pels consorcis sanitaris adscrits a CatSalut han de tenir un mateix règim jurídic? I en matèria de retribucions sobre la que la nova norma no es pronuncia, serà d’aplicació subsidiària la regulació dels consorcis comuns que preveu que no poden superar les dels llocs de treball equivalents a l’administració d’adscripció?
Per últim la reforma legal que comentem sembla pensada pels
dotze consorcis sanitaris en els quals participa la Generalitat de Catalunya,
la qüestió que es planteja és: què passarà amb els consorcis sanitaris i
sociosanitaris del món local: Consorci Sanitari del Garraf, Consorci
Sociosanitari d’Igualada, Consorci Sociosanitari de Vilafranca del Penedès,
Consorci Sociosanitari de Viladecans, la Corporació de Salut del Maresme i la Selva i el Consorci Assistencial del Baix Empordà ? La lògica diu que pel contingut de
la seva activitat (sanitària i sociosanitària) també haurien de quedar adscrits
al CatSalut amb tot el que això comporta i beneficiar-se d’aquest règim jurídic
especial.
Residència ViuB1 del consorci sociosanitari d'Igualada |
Val a dir que està en les mans de la Generalitat poder dotar
als consorcis sanitaris d’aquells elements que permetin una gestió eficient, de la que avui
estan mancats. I això no depèn tot de Madrid, és qüestió de voluntat política…
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada